View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Propaganda- en promotiekenmerken in Chinese voorlichtingsvideo’s.

        Thumbnail
        View/Open
        Eindwerkstuk Stephan van Oort.pdf (463.9Kb)
        Publication date
        2020
        Author
        Oort, S.P. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit kwantitatieve onderzoek is onderzocht of Westerse jongvolwassenen in staat zijn om propagandistische en promotionele kenmerken te herkennen in Chinese voorlichtingsvideo’s. Deze video’s zijn ontstaan omdat de Chinese overheid probeert af te komen van het propagandistische imago dat aan het land kleeft. De herkenning van de kenmerken wordt gedaan aan de hand van promotie- en propagandacriteria. Beide criteria worden door middel van video-analyses en een online vragenlijst statistisch getoetst. Uit de toetsing bleek dat bijna alle criteria herkend werden door de respondenten en daardoor gebruikt konden worden voor het herkennen van promotie- en propagandakenmerken in de Chinese voorlichtingsvideo’s. De propaganda- en promotiecriteria, gebaseerd op relevant bewijsmateriaal, leken geen goede graadmeter te zijn voor het onderscheiden en herkennen van promotie- en propagandakenmerken. Hetzelfde gold voor het propagandacriterium dat keek naar emotionele taal in de video’s. Het onderzoek is gedaan met een relatief kleine steekproef, waardoor het moeilijk is om de resultaten te generaliseren over de gehele doelgroep. Ook bleek het lastig om video’s te selecteren met voornamelijk propaganda- of promotiekenmerken om zo een goede vergelijking te maken tussen propaganda en promotie.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/36758
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo