Propaganda- en promotiekenmerken in Chinese voorlichtingsvideo’s.
Summary
In dit kwantitatieve onderzoek is onderzocht of Westerse jongvolwassenen in staat zijn om
propagandistische en promotionele kenmerken te herkennen in Chinese voorlichtingsvideo’s. Deze
video’s zijn ontstaan omdat de Chinese overheid probeert af te komen van het propagandistische
imago dat aan het land kleeft. De herkenning van de kenmerken wordt gedaan aan de hand van
promotie- en propagandacriteria. Beide criteria worden door middel van video-analyses en een
online vragenlijst statistisch getoetst. Uit de toetsing bleek dat bijna alle criteria herkend werden
door de respondenten en daardoor gebruikt konden worden voor het herkennen van promotie- en
propagandakenmerken in de Chinese voorlichtingsvideo’s. De propaganda- en promotiecriteria,
gebaseerd op relevant bewijsmateriaal, leken geen goede graadmeter te zijn voor het onderscheiden
en herkennen van promotie- en propagandakenmerken. Hetzelfde gold voor het
propagandacriterium dat keek naar emotionele taal in de video’s. Het onderzoek is gedaan met een
relatief kleine steekproef, waardoor het moeilijk is om de resultaten te generaliseren over de gehele
doelgroep. Ook bleek het lastig om video’s te selecteren met voornamelijk propaganda- of
promotiekenmerken om zo een goede vergelijking te maken tussen propaganda en promotie.