View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Does it take De Vreedzame School to raise a child? Een onderzoek naar hoe het programma De Vreedzame School een brug kan vormen tussen de ouders en leerkrachten binnen de opvoeding

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Buisman, A-5758599 en Weijer, J-5754992.pdf (498.3Kb)
        Publication date
        2017
        Author
        Buisman, J.W.S.
        Weijer, E.J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Afstemming tussen ouders en leerkrachten binnen de opvoeding is door een mismatch tussen deze opvoedingswerelden niet altijd mogelijk. In dit onderzoek is op twee Vreedzame basisscholen onderzocht in hoeverre het programma De Vreedzame School een brug tussen ouders en leerkrachten binnen de opvoeding kan vormen om deze afstemming toch mogelijk te maken. Allereerst is de centrale hypothese getoetst die stelt dat samenwerking tussen ouders en leerkrachten ervoor zorgt dat ouders thuis de Vreedzame opvoeding toepassen en linking sociaal kapitaal ervaren. De data is verzameld met een vragenlijst onder 23 ouders. Daarnaast is door middel van zes interviews met ouders onderzocht wat de ouders als winst en verbeterpunten zien bij het programma De Vreedzame School voor de overbrugging. Deze studie toonde aan dat ouders die meer samenwerking met leerkrachten ervoeren, ook meer de Vreedzame opvoeding thuis toe pasten. Verder bestond er niet alleen een samenhang tussen het ervaren van samenwerking en het ervaren van linking sociaal kapitaal, maar bleek ook dat naarmate de ouders meer samenwerking ervoeren, de ouders ook meer linking sociaal kapitaal ervoeren. De interviews lieten een overeenstemming zien tussen de opvoeding van Marokkaanse ouders en de opvoedingsdoelen van De Vreedzame School. Het enige opvoedingsdoel van de Vreedzame school waar ouders aangeven een tweestrijd te voelen is de methode van conflictoplossing. Dit onderzoek geeft de indicatie dat De Vreedzame School een brug kan vormen wanneer er is sprake is van samenwerking tussen ouders en leerkrachten en wanneer er overeenstemming is tussen de thuisopvoeding en de Vreedzame opvoeding.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/36754
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo