Hoe worden mensen overtuigd om stamceldonor te worden?
Summary
Er zijn nog altijd meer patiënten die een stamceltransplantatie nodig hebben, dan stamceldonoren
om deze te geven. Om meer patiënten een kans op leven te geven, is het van belang om meer
mensen te overtuigen stamceldonor te worden. Specifiek is het van belang om meer mensen
tussen de 18 en 35 jaar te overtuigen stamceldonor te worden, omdat voor deze leeftijdsgroep de
risico’s van stamceldonatie laag zijn. De focus heeft in dit experiment gelegen op verschillen in
overtuigingskracht tussen emotionele en rationele teksten. Eerder onderzoek gaf wisselend
resultaat over welke soort tekst overtuigender is. Daarnaast maakte eerder onderzoek geen
onderscheid tussen mannen en vrouwen in hun reactie op overtuigende teksten. Aangezien
mannen en vrouwen verschillende beweegredenen hebben om te doneren, is in dit experiment
gekeken naar verschillen in effectiviteit van de overtuigende teksten tussen mannen en vrouwen.
Dit is gemeten aan de hand van de attitude en intentie die lezers hadden om zich op te geven als
stamceldonor na het lezen van een van de teksten. Uit de data-analyse is naar voren gekomen dat
de teksten geen significant verschil veroorzaken in de intentie en attitude van de lezer om
stamceldonor te worden. Daarnaast is ook geen significant verschil gevonden in de reacties op de
teksten tussen mannen en vrouwen. De conclusie is wel dat het nog steeds relevant is om
verschillen in overtuigingskracht tussen rationele en emotionele teksten te onderzoeken, ook al is
er in dit experiment geen significant verschil gevonden. Voor het vervolgonderzoek wordt o.a.
voorgesteld een pre-test van attitude en intentie uit te voeren, om te onderzoeken of de
participanten na het lezen van de tekst dan wel significante verschillen laten zien.