De Pedagogische Civil Society in de praktijk Een onderzoek naar de bijdrage van vrijwilligers, actief binnen speeltuinverenigingen aangesloten bij Jantje Beton, aan de PCS
Summary
Dit onderzoek richt zich op de bijdrage van vrijwilligers binnen speeltuinen, verbonden aan Jantje Beton, aan de pedagogische civil society. Binnen de pedagogische civil society gaat het om opvoeden met elkaar. De nadruk ligt op het bevorderen van de gemeenschappelijke activiteiten van burgers rondom het grootbrengen van kinderen. De literatuur wijst uit dat vrijwillige inzet een kernpunt is binnen de pedagogische civil society. Vrijwilligers komen binnen de speeltuin dagelijks in aanraking met kinderen en hun opvoeders. Door middel van kwalitatieve onderzoeksmethoden is onderzocht wat de bijdrage van vrijwilligers is aan de pedagogische civil society binnen speeltuinen. Het blijkt dat alle onderzochte vrijwilligers, in meer of mindere mate, hun bijdrage leveren aan de pedagogische civil society. In de resultaten kwam een duidelijke tweedeling naar voren. Er waren vrijwilligers waar alle indicatoren van bijdragen aan de pedagogische civil society naar voren kwamen en vrijwilligers waarbij maar enkele indicatoren zijn gevonden. Vrijwilligers met een hogere mate van betrokkenheid hebben meer contact met ouders over opvoeding. Bovendien is in de speeltuinen waarin zij werkzaam zijn de pedagogische civil society duidelijker zichtbaar dan in andere speeltuinen.