Jij hebt de controle?
Summary
Controle over je persoonlijke data en de het verdienmodel van Facebook staan lijnrecht tegenover elkaar . Alleen als gebruikers de ruimte krijgen om zelf een notie van persoonlijke data te vormen, kunnen ze controle krijgen over deze data. Controle over de persoonlijke data betekent dat mensen ervoor kunnen kiezen om de data niet meer te delen. Facebook ’s verdienmodel vraagt om grote hoeveelheden persoonlijke data van gebruikers. Het bieden van ruimte aan gebruikers kan een negatieve uitwerking hebben op het verdienmodel van Facebook. In deze bachelor thesis is onderzoek gedaan naar de manier waarop Facebook invulling geeft aan de notie van persoonlijke data via de interface. Hiervoor is er een discursive interface analysis uitgevoerd vanuit twee verschillende benaderingen van de Facebook interface. Namelijk het registreren van een nieuw Facebookaccount en het gebruiken van een bestaand Facebookaccount. De analyse is uitgevoerd op de onderdelen van de interface die te maken hebben met privacy en persoonlijke data. In de analyse is gekeken naar de verschillende affordances van de interface en hoe deze samen handelingen en opvattingen normaliseren. Aan de hand van deze normalisering kan worden aangetoond waar Facebook op aanstuurt en wat er wordt verhuld. Uit de analyse is gebleken dat Facebook aanstuurt om persoonlijke data te zien als datgene wat bewust wordt gedeeld met andere gebruikers op het platform. Hiermee verhult Facebook de persoonlijke data die het platform van de gebruikers extraheert. De affordances van onder andere de privacyinstellingen en de advertentievoorkeuren stimuleren vervolgens het delen van persoonlijke data. Tegelijkertijd verhullen de affordances de economische belangen van Facebook bij het delen van persoonlijke data met Facebook. Doordat Facebook een eenzijdige invulling geeft aan de notie van persoonlijke data, kunnen de gebruikers geen controle krijgen over hun persoonlijke data.