Bordersnatch: De categorisatie van een medium
Summary
In dit bacheloreindwerkstuk is de categorisatie van het medium van Bandersnatch onderzocht.
Bandersnatch is door Netflix in 2018 uitgebracht op hun platform en door het bedrijf omschreven als
een interactieve film. Desondanks lijkt het lastig om precies te bepalen wat voor een medium
Bandersnatch precies is. De onderzoeksvraag die hier bij hoort is het volgende: hoe wordt
Bandersnatch discursief gecategoriseerd door het publiek als een medium? Voor onderzoek naar deze
categorisatie is gekozen voor een discoursanalyse. Uit de onderzochte literatuur bleek dat een grote
focus lag op tekstuele analyses wanneer interactieve verhalen worden onderzocht. Dit
bacheloreindwerkstuk is een aanvulling op de literatuur door ook de ideeën die het publiek heeft van
het medium van Bandersnatch mee te nemen. Onderzoek naar interactieve verhaalvertelling kan op
deze manier aangevuld worden door naar het discours te kijken en niet enkel naar tekstuele aspecten.
De discoursanalyse van dit bacheloreindwerkstuk is geïnspireerd door de televisiewetenschapper
Jason Mittell. Er is gekozen om reacties van IMDb te analyseren om de ideeën van het publiek over het
medium van Bandersnatch te onderzoeken. De reacties zijn gecodeerd op basis van de drie discursieve
praktijken die Mittell herkent: definitie, interpretatie en evaluatie. Dit werd gevolgd door de reacties
te analyseren aan de hand van de volgende twee concepten: choice excitement en convergence. Uit
het onderzoek kwam naar voren dat hoewel het publiek Bandersnatch vaak als een “film” omschrijft,
de casus wel vaak associaties oproept van andere media. Zo worden ook de media televisie,
computergames en choose-your-own-adventure boeken verbonden aan het idee van het medium van
Bandersnatch.