Begeleide confrontatie of utopisch ideaal? Hoe kan een interreligieuze dialoog tussen jongeren een manier zijn om beeldvorming over andersdenkenden te veranderen?
Summary
In deze masterscriptie wordt een antwoord gegeven op de vraag hoe een interreligieuze dialoog tussen jongeren een manier kan zijn om beeldvorming over andersdenkenden te veranderen. Dit onderzoek is ontstaan naar aanleiding van het dialoogproject van de minor Levensbeschouwing en Maatschappij van de Hogeschool van Amsterdam waarbij jaarlijks een ontmoeting wordt georganiseerd tussen joodse, christelijke en islamitische (vmbo-)leerlingen van drie verschillende scholen. Voor dit onderzoek zijn er zeven semigestructureerde interviews afgenomen met betrokken docenten, is er een voorbereidende les geobserveerd en heeft een documentanalyse plaatsgevonden van de eindrapporten van het project van de afgelopen jaren. Tevens is er een theoretisch kader geschetst waarin wordt ingegaan op de interreligieuze en interculturele dialoog, op preconcepties, vooroordelen en stereotypen, en op de politieke, sociale en historische context die een rol speelt bij het project. In de conclusie komt naar voren dat interreligieuze dialoog een krachtig middel is om de beeldvorming van jongeren over andersdenkenden te beïnvloeden, mits er rekening wordt gehouden met een aantal voorwaarden en strategieën tijdens de uitvoering van het dialoogproject. Daarnaast is de begeleiding voorafgaand aan het project en de evaluatie achteraf van belang om een succesvolle dialoog tussen jongeren te bewerkstelligen. De communicatie over de verwachtingen van het project en het type dialoog kunnen worden verbeterd. De impact van het project kan verhoogd worden door structurele evaluaties op korte en lange termijn doelen.