André Rieu's Afrikaanse Droom: Muzikaal Exotisme in André Rieu's Performance van "African Dream" (2010)
Summary
Dit eindwerkstuk behandelt het aspect van muzikaal exotisme in André Rieu’s performance van “African Dream” in het Zuid-Afrikaanse Kaapstad (2010), waarbij Rieu’s Johann Strauss Orkest de samenwerking aangaat met de Zuid-Afrikaanse soliste Kimmy Skota. In deze performance construeert Rieu een ‘muzikaal exotisch gerepresenteerde identiteit’ bij soliste Skota. Rieu’s uitvoering van de songtekst, de kostumering en de werking van muzikale stijlkenmerken stereotyperen Skota op basis van haar gender, etniciteit, afkomst en huidskleur op een exotische wijze. Dit eindwerkstuk historiseert deze exotische manifestaties met behulp van een theoretisch kader dat de uitwerking van koloniale en imperialistische patronen op muzikale performances behandelt. Eveneens worden deze exotische uitingen gesitueerd in de context van verschijnselen die kenmerkend zijn voor muzikale performances in hedendaagse kwesties van globalisering. Dit contextualiseren draagt bij aan het doorgronden van de wijze waarop onevenredige machtsverhoudingen een rol spelen in de muzikale performance, waarbij Rieu over de macht van representatie beschikt en Skota zodoende op een exotische wijze wordt gerepresenteerd.