View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De Utrechtse Wijkacademies opvoeden: De rol van professionals om empowerment bij opvoeders te stimuleren

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Bisessar, MS-6010857.pdf (465.1Kb)
        Publication date
        2020
        Author
        Bisessar, M.S.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Academische Werkplaatsen Transformatie Jeugd experimenteren met nieuwe werkwijzen die aansluiten bij de inhoudelijke transformatie van jeugdhulp door de Jeugdwet. Bevordering van eigen mogelijkheden bij individuen en groepen opvoeders, en de daarbij veranderende rol van de professional in het jeugddomein, is onderbelicht in onderzoek. Deze studie gaat na op welke wijze professionals in staat zijn empowerment bij opvoeders te stimuleren en welke elementen in het functioneren van professionals bijdragen aan empowerment bij opvoeders tijdens de Utrechtse Wijkacademie Opvoeden (WO). Daarvoor zijn bij drie WO’s, 11 interviews gehouden met professionals (n=7) en deelnemende opvoeders (n=4). Tijdens de dialoog-, reflectie- en actiefase bleken professionals inderdaad uit te gaan van de eigen capaciteiten en krachten van, zowel het individu als de groep opvoeders. Tenslotte kenmerkt de houding van de professional zich door het aangaan van een partnerschap door ‘naast de opvoeder te staan’, terwijl de opvoeder met persoonlijke verhalen en ervaringen centraal stond en tegelijkertijd hulp- en steunbronnen werden gefaciliteerd. De bevindingen kunnen worden opgenomen in de scholing voor (toekomstig) sociaal professionals.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/36549
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo