De Utrechtse Wijkacademies opvoeden: De rol van professionals om empowerment bij opvoeders te stimuleren
Summary
Academische Werkplaatsen Transformatie Jeugd experimenteren met nieuwe werkwijzen die aansluiten bij de inhoudelijke transformatie van jeugdhulp door de Jeugdwet. Bevordering van eigen mogelijkheden bij individuen en groepen opvoeders, en de daarbij veranderende rol van de professional in het jeugddomein, is onderbelicht in onderzoek. Deze studie gaat na op welke wijze professionals in staat zijn empowerment bij opvoeders te stimuleren en welke elementen in het functioneren van professionals bijdragen aan empowerment bij opvoeders tijdens de Utrechtse Wijkacademie Opvoeden (WO). Daarvoor zijn bij drie WO’s, 11 interviews gehouden met professionals (n=7) en deelnemende opvoeders (n=4). Tijdens de dialoog-, reflectie- en actiefase bleken professionals inderdaad uit te gaan van de eigen capaciteiten en krachten van, zowel het individu als de groep opvoeders. Tenslotte kenmerkt de houding van de professional zich door het aangaan van een partnerschap door ‘naast de opvoeder te staan’, terwijl de opvoeder met persoonlijke verhalen en ervaringen centraal stond en tegelijkertijd hulp- en steunbronnen werden gefaciliteerd. De bevindingen kunnen worden opgenomen in de scholing voor (toekomstig) sociaal professionals.