Een onderzoek naar de begrijpelijkheid, waardering en aanvaardbaarheid binnen e-consultaties tussen arts en patiënt
Summary
Via het online patiënten portaal kunnen patiënten en artsen communiceren via e-consultatie. Dit is een nieuwe vorm van communicatie binnen ziekenhuizen die vergelijkbaar is met het sturen van een e-mail. Echter wordt dit wel gezien als een minder rijke vorm van communiceren, omdat je elkaar niet kunt zien of horen en daardoor een aantal belangrijke cues mist die je helpen bij het interpreteren van een boodschap. Tevens is men geneigd om zichzelf als maat van alle dingen te nemen, wat in de literatuur wordt gedefinieerd als egocentrisme. Deze neiging brengt ook enkele problemen met zich mee. In dit onderzoek worden van tien e-consulten de sterke en zwakke punten in kaart gebracht door middel van een plus-en-min methode. Vervolgens werden op basis hiervan de zes meest problematische e-consulten herschreven naar een verbeterde en verslechterde versie. De verschillende versies worden vervolgens beoordeeld met behulp van een
vragenlijst op begrijpelijkheid, waardering en aanvaardbaarheid. De resultaten tonen aan dat de aanwezigheid van kenmerken van egocentrisme van
negatieve invloed zijn op de begrijpelijkheid, waardering en aanvaardbaarheid van de e-consulten. De verbeterde versies scoren namelijk voor het grootste gedeelte significant hoger. Dit onderzoek laat daarmee zien dat de originele e-consulten niet optimaal zijn en er grote ruimte voor betering is. Het helpt te begrijpen hoe er een duidelijke manier van communiceren kan ontstaan tussen arts en patiënt en draagt daarmee tevens bij aan het ontwerpen van de onderwijsmodule binnen het UMC.