View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Zwerfjongeren keuren hun woonvoorziening Een procesevaluatie van een participatieve methodiek naar de kwaliteit van woonvoorzieningen

        View/Open
        scriptie vanderlee.pdf (1.460Mb)
        Publication date
        2009
        Author
        Lee, I. van der
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Uit onderzoek blijkt dat de hulpverlening en het professionele aanbod in Nederland niet altijd goed ingespeeld en ingericht is op (zwerf)jongeren (Korf e.a., 1999). De gangbare vormen van cliëntenparticipatie, zoals een Wmo- of cliëntenraad, blijken voor kwetsbare doelgroepen meestal niet geschikt (bron: www.verwey-jonker.nl). Daarom heeft het Vewey-Jonker in opdracht van de Stichting de Volksbond Amsterdam de Participatie Audit Jongeren Amsterdam (kort: PAJA) ontwikkeld en uitgevoerd. Deze methodiek wordt aangeduid als een peerresearch, ofwel participerend actieonderzoek met jeugdigen. Jongeren uit de onderzoeken doelgroep werken actief mee aan het onderzoek en zijn niet uitsluitend leveranciers van data. De methodiek is van november 2008 tot en met juni 2009 uitgetest onder enkele instellingen. Doelgroep van de PAJA-pilot waren Amsterdamse thuisloze jongeren, cliënten van de Volksbond Amsterdam (of haar potentiële cliënten). De probleemstellingen luiden als volgt: zijn de componenten (wie, wat, wanneer, waar, hoe) van het project geïmplementeerd/ voltooid zoals bedoeld? en wat zijn de zichtbare sterke punten en zwakke punten van elke stap in de interventie? Met behulp van een procesevaluatie is het de bedoeling gedurende de pilot de methodiek te perfectioneren door haar aan te vullen en aan te passen. Op basis van observaties, interviews en de analyse van administratieve gegevens wordt inzicht verkregen over de manier waarop het programma in de praktijk wordt gebracht. Op deze wijze resulteerde de pilot op het einde in een gevalideerde, vanuit de praktijk ontwikkelde methodiek die door instellingen kan worden ingezet.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/3644
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo