De taalvaardigheden van tweetalige kleuters en hun uiting van internaliserend en externaliserend probleemgedrag
Summary
Taalproblemen enerzijds en sociaal-emotionele en gedragsproblemen anderzijds komen regelmatig samen voor. Een sterke correlatie tussen beide is binnen klinische groepen in het verleden al aangetoond. Naar de relatie tussen taal- en gedragsproblemen bij kinderen die geen erkende taal- of gedragsstoornis hebben is nog nauwelijks onderzoek verricht.
Het doel van de huidige studie was te onderzoeken of ontoereikende taalvaardigheden bij tweetalige kleuters, die geen erkende taal- of gedragsstoornis hebben, direct kunnen leiden tot het uiten van internaliserend en externaliserend probleemgedrag. Er is gebruikgemaakt van een tabletspel waarmee de taalvaardigheid van de participanten in hun beide talen werd gemeten. Het gedrag van de participanten tijdens het spel werd gecodeerd. Hoewel een pilotstudie met ééntalige kleuters heeft aangetoond dat er sprake is van samenhang tussen de taalvaardigheid en de uiting van internaliserend en externaliserend probleemgedrag, is er in het huidige onderzoek in tweetalige kinderen geen samenhang gevonden.