View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Affordances in de thuissituatie als mediërende factor voor het verband tussen sociaal economische status en motorische ontwikkeling.

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Maar, JMD-3447340 en Herrings, MD-3436241 en Wolters, K-3329267 en Ruiter, S de-3485153.pdf (250.6Kb)
        Author
        Maar, J.M.D.
        Herrings, M.B.
        Wolters, K.
        Ruiter, S. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Doel. In de literatuur wordt gesuggereerd dat Sociaal Economische Status (SES) de motorische ontwikkeling van kinderen en de diverse aspecten in de thuisomgeving beïnvloedt. Tevens wordt in de literatuur gesuggereerd dat aspecten in de thuisomgeving de motorische ontwikkeling van kinderen kunnen voorspellen. Het doel van het onderzoek is onderzoeken of bepaalde aspecten in de thuisomgeving het verband tussen SES en de ontwikkeling van de motoriek kunnen voorspellen. Methoden. Voor de analyse zijn lineaire en hiërarchische regressie analyses gebruikt. Resultaten. De definitieve steekproef (n=197) toont aan dat een hogere SES een betere fijne motoriek en aanwezigheid van meer affordances voorspelt. SES had echter geen voorspellende waarde voor kenmerken van buitenruimte en grof motorisch speelgoed. Daarom worden alleen binnenruimte en fijn motorisch speelgoed meegenomen in de hiërarchische regressie analyse. Daaruit bleek dat het effect van SES geheel overgenomen wordt door de affordances binnenruimte en fijn motorisch speelgoed. Er is sprake van volledige mediatie. Conclusie. De affordances binnenruimte en fijn motorisch speelgoed zijn mediërende factoren tussen SES en de fijn motorische ontwikkeling. De resultaten kunnen gebruikt worden om vroegtijdige interventies in te zetten in zowel gezinnen als omgevingen waar jonge kinderen zich regelmatig bevinden (zoals kinderdagverblijven en peuterspeelzalen) zodat er kan worden ingespeeld op het aanbod van affordances.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/36221
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo