View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        The Streaming Wars in Nederland

        Thumbnail
        View/Open
        Schenning, 5737796 Scriptie Streaming Wars.docx (151.5Kb)
        Publication date
        2020
        Author
        Schenning, G.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Er is in het verleden onderzoek gedaan naar het aanbod en de programmering van streamingdiensten en niet naar de ervaring hiervan (Lotz, 2020a). Dit onderzoek gaat over de redenatie van jongeren over betaalde streamingdiensten. Er is bij tien hoogopgeleide twintigers een interview afgenomen. Deze interviews zijn geanalyseerd met behulp van de grounded theory van Charmaz (2014), aangevuld met de theorie van de Bruin (2008). Voor dit onderzoek is er gekozen voor de streamingdiensten in Nederland als casus. De onderzoeksvraag luidt: “Welke afwegingen maken hoogopgeleide jongeren bij het kiezen van het abonneren op een video streamingdienst?”. Er is naar voren gekomen dat lineaire televisie in de nabije toekomst nog een aanzienlijke rol blijft spelen voor de doelgroep. Dit is onderzocht aan de hand van het debat over het einde van televisie die in Katz (2009) wordt besproken. De markt van streamingdiensten toont al tekenen van verzadiging onder de doelgroep. Nieuwkomers moeten veel bieden voor weinig geld om er nog tussen te komen. Een belangrijke conclusie is dat een audience strategy (Lotz, 2017) alleen, onvoldoende is om een slag te winnen in de “streaming wars”. Daarnaast is gebleken dat de respondenten niet zomaar hun abonnement opzeggen. Als een aspect van de totale gebruikerservaring minder is, houden zij hun abonnement aan. Dit geldt ook voor de kwaliteit van de content van streamingdiensten. Voorts is gebleken dat reclametechnieken effectief zijn voor het binden van abonnees, zoals Lotz (2020b) noemt.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/36201
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo