Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBeusekom, A.C.N. van
dc.contributor.authorReumer, S.B.A.
dc.date.accessioned2020-07-16T18:00:18Z
dc.date.available2020-07-16T18:00:18Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/36182
dc.description.abstractIn dit onderzoek is een cognitieve filmanalyse uitgevoerd waarbij de film Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (2017) is geanalyseerd middels de structure of sympathy van Murray Smith. De nadruk ligt hierbij op het laatste niveau, allegiance, en het concept moraliteit. Het concept allegiance wordt in dit onderzoek aangevuld met moralistische theorie uit het utilitarisme, specifiek het ‘The Greatest Happiness’- principe. Gezien deze film geen eenduidige morele structuur heeft, is het interessant te bekijken hoe de film de toeschouwer uitnodigt bepaalde morele beoordelingen aan een personage toe te kennen. De analyse is onderverdeeld per niveau van de structure of sympathy, waarbij per niveau additionele theorie is gebruikt. Bij recognition betreft dit het primacy effect, bij alignment betreft dit focalization theory en bij allegiance betreft dit het al eerdergenoemde utilitarisme en tevens de verschillende morele structuren van Smith. Dit onderzoek richt zich op het hoofdpersonage Mildred Hayes, waarbij de volgende onderzoeksvraag is opgesteld: hoe nodigt de film Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (2017) uit tot een positieve dan wel negatieve morele beoordeling van het hoofdpersonage Mildred Hayes? Er zijn hierbij drie deelvragen opgesteld, elk gericht op één niveau van de structure of sympathy. Deze luiden: 1) in welke mate wordt recognition gestimuleerd door de film?, 2) in welke mate wordt alignment gestimuleerd door de film? en 3) in welke mate wordt allegiance gestimuleerd door de film? Op basis van een sequentieanalyse en drie schema’s waarbij bijzonderheden van de niveaus zijn genoteerd, zijn een aantal relevante segmenten uitgekozen. Deze gekozen segmenten zijn geanalyseerd, waarbij er gelet is op de inzet van filmische elementen, zoals mis-en-scène en cameragebruik Uit de analyse blijkt dat de film de toeschouwer uitnodigt Mildred verschillende morele beoordelingen te geven, waarbij op het eind de toeschouwer wordt gestuurd naar een moreel grijs oordeel. Hoewel er momenten aan te wijzen zijn waarop er een gevoel van sympathie kan ontstaan bij de toeschouwer, is een minder intiem gevoel, zoals medelijden, een emotionele uiting die beter past bij deze film.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1311407
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.title''Anger begets greater anger'' - Een cognitieve filmanalyse van Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (2017) gebaseerd op de structure of sympathy van Murray Smith
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsstructure of sympathy; murray smith; cognitieve filmanalyse; filmstudies; morele structuren; moraliteit; recognition; alignment; allegiance
dc.subject.courseuuMedia en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record