REKENPRESTATIES VAN LEERLINGEN MET EEN KLEURZIENSTOORNIS IN HET BASISONDERWIJS
Summary
In het onderwijs wordt vandaag de dag veel rekening gehouden met de verschillen tussen
leerlingen. Voor kinderen met een kleurzienstoornis mist deze extra aandacht echter. Eén op
de twaalf jongens heeft een vorm van een kleurzienstoornis, wat moeite met het zien en
koppelen van kleuren inhoudt. Schoolboeken bevatten vaak kleur wat voor kinderen met een
kleurzienstoornis op school kan leiden tot problemen met het maken van taken met kleur. In
dit onderzoek is gekeken naar de invloed van kleurgebruik in rekensommen op de
rekenprestaties van kleurenblinde kinderen in de leeftijd van acht tot en met twaalf jaar. Een
Richmond HRR test is gebruikt om het type en gradatie van de kleurzienstoornis vast te
stellen. Om de rekenprestaties te meten is een rekentest gebruikt waarbij de rekenvragen
afkomstig zijn uit bestaande rekenmethodes. Alle gebruikte vragen bevatten kleur. Zowel
kinderen met als zonder een kleurzienstoornis hebben de rekentest gemaakt. Hieruit bleek dat
kinderen met een kleurzienstoornis significant meer fouten maken dan normaal kleurenziende
kinderen. Ook tussen de verschillende gradaties bleken significante verschillen zichtbaar, wat
aantoont dat kinderen met een kleurzienstoornis lagere prestaties vertonen op rekensommen
met kleur dan kinderen zonder kleurzienstoornis.