View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        REKENPRESTATIES VAN LEERLINGEN MET EEN KLEURZIENSTOORNIS IN HET BASISONDERWIJS

        Thumbnail
        View/Open
        masterthesis_JasperRietman_19-6-19.pdf (1.658Mb)
        Publication date
        2019
        Author
        Rietman, J.G.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In het onderwijs wordt vandaag de dag veel rekening gehouden met de verschillen tussen leerlingen. Voor kinderen met een kleurzienstoornis mist deze extra aandacht echter. Eén op de twaalf jongens heeft een vorm van een kleurzienstoornis, wat moeite met het zien en koppelen van kleuren inhoudt. Schoolboeken bevatten vaak kleur wat voor kinderen met een kleurzienstoornis op school kan leiden tot problemen met het maken van taken met kleur. In dit onderzoek is gekeken naar de invloed van kleurgebruik in rekensommen op de rekenprestaties van kleurenblinde kinderen in de leeftijd van acht tot en met twaalf jaar. Een Richmond HRR test is gebruikt om het type en gradatie van de kleurzienstoornis vast te stellen. Om de rekenprestaties te meten is een rekentest gebruikt waarbij de rekenvragen afkomstig zijn uit bestaande rekenmethodes. Alle gebruikte vragen bevatten kleur. Zowel kinderen met als zonder een kleurzienstoornis hebben de rekentest gemaakt. Hieruit bleek dat kinderen met een kleurzienstoornis significant meer fouten maken dan normaal kleurenziende kinderen. Ook tussen de verschillende gradaties bleken significante verschillen zichtbaar, wat aantoont dat kinderen met een kleurzienstoornis lagere prestaties vertonen op rekensommen met kleur dan kinderen zonder kleurzienstoornis.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/36147
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo