Het effect van het geslacht van een docent op leesprestaties en het verschil hiervan tussen jongens en meisjes
Summary
De grote meerderheid van vrouwelijke docenten in het basisonderwijs en de mogelijke effecten hiervan op leerlingen is al langer een vraagstuk dat zich voordoet. Met name de vraag of het jongens of meisjes zijn die hier voordelen of nadelen uit halen is een veel gestelde vraag. Hierom richt dit onderzoek zich, op basis van de data uit de PIRLS dataset, op het mogelijke verschil tussen de effecten van gender van een leerling op leesprestaties wanneer zij een mannelijke of vrouwelijke docent hebben. In het onderzoek zijn leesprestaties gemeten aan de hand van een door het PIRLS team samengestelde schaal en wordt er verwacht op basis van de socialisatietheorie dat jongens over het algemeen lager scoren op leesprestaties dan meisjes. Vanuit onder andere het Pygmalion effect worden over het algemeen hogere scores verwacht op leesprestaties wanneer een klas een vrouwelijke docent heeft. Ook wordt verwacht dat jongens slechter gaan presteren op lezen wanneer zij een mannelijke docent hebben, waar meisjes juist beter gaan presteren met een vrouwelijke docent. Uit de resultaten blijkt dat jongens over het algemeen slechter presteren op lezen dan meisjes en dat vrouwelijke docenten over het algemeen voor hogere leesprestaties zorgen dan mannelijke.
Daarnaast is er geen significant effect gevonden voor de verwachting dat jongens slechter gaan scoren bij mannelijke docenten op leesprestaties en daarmee ook niet voor dat meisjes hoger zouden scoren bij vrouwelijke docenten.