View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Nostalgie is niet meer zoals het geweest is: Een studie naar nostalgie in de romans 'Oude Meesters' van Joost de Vries en 'Gebrek is een groot woord' van Nina Polak

        Thumbnail
        View/Open
        Nostalgie is niet meer zoals het geweest is_FINAL.docx (106.6Kb)
        Publication date
        2020
        Author
        Olde Hampsink, L.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Deze scriptie onderzoekt het fenomeen nostalgie in de hedendaagse samenleving aan de hand van de theorie van Svetlana Boym en hoe dit geuit wordt in de romans 'Oude Meesters' van Joost de Vries uit 2017 en 'Gebrek is een groot woord' van Nina Polak uit 2018. Is er sprake van restauratieve of reflectieve nostalgie in deze romans? Hierin wordt een verdere onderverdeling gemaakt in drie assen: nostalgie en techniek, nostalgie en de postkoloniale conditie, en nostalgie en gender. Eerst wordt een historisch overzicht gegeven over nostalgie vanaf de moderniteit. Vervolgens wordt de theorie over restauratieve en reflectieve nostalgie van Boym uitgelegd en in verband gelegd met de huidige postkoloniale en genderkritiek. Daarna volgen de twee casusonderzoeken, waarbij de narratieve structuur van de romans geanalyseerd wordt en een klassieke lezing van drie gekozen thema’s plaatsvindt, namelijk technologische ontwikkelingen, postkoloniale nostalgie, en nostalgie en gender. Aan de hand hiervan beargumenteert deze scriptie dat beide romans reflectieve nostalgie kennen, maar dat dit op een andere manier geuit wordt.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/36109
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo