View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Hiërarchie of nie? Een vergelijkende methodeanalyse aan de hand van de hiërarchie van de taxonomie van Bloom

        Thumbnail
        View/Open
        Eindwerkstuk_BA_Nederlandse_Taal_en_Cultuur_Hanneke_Steenis_6255817 (3).pdf (893.0Kb)
        Publication date
        2020
        Author
        Steenis, H.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De taxonomie van Bloom is een onderwijsmodel dat kan helpen bij het ontwikkelen van opdrachten. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat het effectief is om dit model te gebruiken in de vorm van een hiërarchie. In dit onderzoek wordt gekeken of taalmethodes zich ook aan deze hiërarchie houden. Ook zijn er onderzoekers die beweren dat woordenschat het best getoetst kan worden op het laagste niveau van Blooms taxonomie, Remember. Om dit te onderzoeken wordt er gekeken of er in de woordenschatlessen ook opdrachten met hogereordedenkvaardigheden voorkomen, of dat er alleen sprake is van opdrachten uit het laagste niveau. In dit onderzoek zijn drie verschillende taalmethodes voor de basisschool geanalyseerd, Taaljournaal, Taal op maat en Taal actief. Ten eerste zijn de opdrachten van de eerste en laatste woordenschatles en de eerste en laatste taalverkenningsles gecategoriseerd in de zes niveaus van de taxonomie van Bloom. Vervolgens is met behulp van het programma R getoetst of er in de eerste of laatste les van ieder hoofdstuk meer opdrachten uit de hoogste drie niveaus uit de taxonomie voorkomen en of de methode of het type les hier invloed op had. Uit de resultaten bleek dat er alleen bij de methode Taal op maat sprake is van een hiërarchische opbouw volgens Blooms taxonomie. Tevens komen er in woordenschatlessen in zowel de eerste en laatste les van ieder hoofdstuk, behalve in de laatste woordenschatlessen van Taal actief, opdrachten voor uit de hoogste drie niveaus van de taxonomie.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/36071
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo