View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        'Geschautes' en 'Gedachtes' van een wereldreiziger: Het kennisideaal en de kennispraktijk naar aanleiding van de onderzoeksreis van Herman F.C. ten Kate in Noord-Amerika

        Thumbnail
        View/Open
        Masterscriptie Floor van Noortwijk, 5490448 .pdf (1.039Mb)
        Publication date
        2020
        Author
        Noortwijk, F.B. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Voor antropoloog Herman Frederik Carel ten Kate (1958-1931) was de dreiging van het uitsterven van de Noord-Amerikaanse Indianen de voornaamste reden voor zijn vertrek naar Noord-Amerika in 1882. Hij reisde ongeveer een jaar rond waarin hij een veelzijdig antropologisch onderzoek deed.In deze scriptie komen de verschillende fases van deze reis aan bod. Zo was er de specifieke context van voor het vertrek waarin het positivistisch wetenschappelijke milieu en de waarden die daarbinnen golden een kader construeerden voor de kennis die Ten Kate hoopte te vinden. Eenmaal op reis bleek dat in het antropologisch veldwerk andere praktijken van toepassing waren die niet voldeden aan dit positivistische wetenschapsideaal. Bovendien was de kennis die Ten Kate opdeed in Noord-Amerika niet zomaar overdraagbaar naar een andere context, die van de Europese musea. De kennis die hij verzamelde verschilde van het positivistische kennisideaal dat hij vanuit zijn academische achtergrond had meegekregen.Ten Kate’s reis wordt geanalyseerd aan de hand van concepten uit de kennisgeschiedenis, waarbij de aandacht uit gaat naar de grenzen, hiërarchieën en samenstelling van verschillende typen kennis.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/36040
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo