'Can you build a Civilization that will stand the test of time?' Participatieve geschiedschrijving in de videogame Sid Meier's Civilization VI.
Summary
Deze scriptie analyseert het gebruik van door spelers gemaakte aanpassingen (mods) in de videogame Sid Meier's Civilization VI. De game simuleert de ontwikkeling van historische beschavingen door de geschiedenis heen, van het stichten van de eerste steden tot de toekomst. Zoals iedere videogame met een historische achtergrond propageert het spel een bepaalde visie op het verloop van het verleden. In het geval van Civilization VI is dit een substantiële geschiedfilosofie, gebaseerd op filosofieën van denkers zoals de Duitse filosoof Hegel. Het spel ziet technologische en maatschappelijke ontwikkeling als de drijvende krachten achter de geschiedenis. In de simulatie van het verleden kunnen echter niet alle historische elementen worden meegenomen, en worden verschillende gebeurtenissen of processen vanwege speltechnische of economische redenen weggelaten. Spelers uiten kritiek op de historische visie van het spel door het maken of spelen van mods. Met gebruik van het MDA-model laat deze scriptie de gevolgen van het gebruik van dergelijke mods zien. Zo wordt onder andere de speeltijd verlengd, wordt de totstandkoming van wetenschappelijke kennis op een andere manier ingevuld en kunnen spelers bepaalde historische elementen die zijn weggelaten toch toevoegen aan het spel. Hiermee kunnen spelers hun eigen visie op het verleden spelen. Toch blijft de geschiedfilosofische kern van het spel grotendeels in stand. Verder toont deze scriptie de potentie voor historisch onderzoek naar videogames. Tegenwoordig is de wereld rondom videogames de grootste entertainmentbusiness. In het geval van historische videogames kan de inhoud voor veel spelers vormend zijn voor hun beeld van het verleden. Toch worden videogames door veel historici nog niet beschouwd als geschikte onderzoeksobjecten. Deze scriptie probeert een voorbeeld te geven voor historisch onderzoek naar videogames.