View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Emotionele versus rationele appèltypes: Een onderzoek naar het effect van appèltypes op de attitude ten opzichte van stamceldonatie

        Thumbnail
        View/Open
        BEW Niels de Jong.docx (159.1Kb)
        Publication date
        2020
        Author
        Jong, N.C. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Overtuigende teksten worden vaak ingezet om donoren te werven. In deze teksten wordt regelmatig gebruik gemaakt van appèltypes. Dit zijn aspecten van een tekst die een bepaalde attitude bij de lezer proberen te stimuleren (Rosselli, Skelly, & Mackie, 2009). Onderzoek naar de overtuigingskracht van appèltypes blijkt niet eenduidig. Bovendien is er binnen het domein van stamceldonatie weinig bekend over het effect van appèltypes. Het huidige onderzoek heeft met behulp van een experiment onderzocht welk appèltype het effectiefst een positieve attitude en intentie ten opzichte van stamceldonatie bij de lezer stimuleert; een rationeel- of een emotioneel appèltype. Daarnaast is gekeken of er verschillen zijn in overtuigingskracht van appèltypes tussen mannen en vrouwen. In dit experiment werden participanten ofwel een tekst met rationele appèltypes, ofwel een tekst met emotionele appèltypes voorgelegd. Deze teksten waren vanuit een basistekst gemanipuleerd. De basistekst was gecomponeerd vanuit verschillende teksten op Matchis.nl. Na het lezen van één van de tekstversies moesten de participanten een vragenlijst invullen welke attitude en intentie ten opzichte van stamceldonatie gemeten heeft. De resultaten toonden geen duidelijke verschillen in overtuigingskracht tussen de tekstversies. Er werd evenmin een verschil in overtuigingskracht van de tekstversies tussen mannen en vrouwen gevonden. Wel neigden vrouwen eerder een positieve attitude en intentie ten opzichte van stamceldonatie te krijgen na het lezen van een tekst met emotionele appèltypes. Daarentegen neigden mannen eerder een positieve intentie ten opzichte van stamceldonatie te krijgen na het lezen van een tekst met rationele appèltypes. De resultaten van dit onderzoek dragen bij aan de wetenschappelijke kennis over de werking van appèltypes binnen het domein van stamceldonatie.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/36019
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo