Emotionele versus rationele appèltypes: Een onderzoek naar het effect van appèltypes op de attitude ten opzichte van stamceldonatie
Summary
Overtuigende teksten worden vaak ingezet om donoren te werven. In deze teksten wordt regelmatig gebruik gemaakt van appèltypes. Dit zijn aspecten van een tekst die een bepaalde attitude bij de lezer proberen te stimuleren (Rosselli, Skelly, & Mackie, 2009). Onderzoek naar de overtuigingskracht van appèltypes blijkt niet eenduidig. Bovendien is er binnen het domein van stamceldonatie weinig bekend over het effect van appèltypes. Het huidige onderzoek heeft met behulp van een experiment onderzocht welk appèltype het effectiefst een positieve attitude en intentie ten opzichte van stamceldonatie bij de lezer stimuleert; een rationeel- of een emotioneel appèltype. Daarnaast is gekeken of er verschillen zijn in overtuigingskracht van appèltypes tussen mannen en vrouwen. In dit experiment werden participanten ofwel een tekst met rationele appèltypes, ofwel een tekst met emotionele appèltypes voorgelegd. Deze teksten waren vanuit een basistekst gemanipuleerd. De basistekst was gecomponeerd vanuit verschillende teksten op Matchis.nl. Na het lezen van één van de tekstversies moesten de participanten een vragenlijst invullen welke attitude en intentie ten opzichte van stamceldonatie gemeten heeft. De resultaten toonden geen duidelijke verschillen in overtuigingskracht tussen de tekstversies. Er werd evenmin een verschil in overtuigingskracht van de tekstversies tussen mannen en vrouwen gevonden. Wel neigden vrouwen eerder een positieve attitude en intentie ten opzichte van stamceldonatie te krijgen na het lezen van een tekst met emotionele appèltypes. Daarentegen neigden mannen eerder een positieve intentie ten opzichte van stamceldonatie te krijgen na het lezen van een tekst met rationele appèltypes. De resultaten van dit onderzoek dragen bij aan de wetenschappelijke kennis over de werking van appèltypes binnen het domein van stamceldonatie.