‘De Indonesische onafhankelijkheid in een oogwenk’ - Een analyse van de Polygoon bioscoopjournaals ‘Nieuws uit Indonesië’ -
Summary
Indonesië was een Nederlandse kolonie sinds de 17e eeuw. Na de Tweede Wereldoorlog in
1945 riepen twee Indonesische leiders de onafhankelijke Republiek Indonesië uit. Nederland
was echter niet bereid deze onafhankelijkheid direct te erkennen. Een koloniale oorlog
volgde, die zou duren tot de soevereiniteitsoverdracht plaatsvond in 1949. Gedurende de
dekolonisatie bracht het filmbedrijf Polygoon-Profilti bioscoopjournaals uit onder de naam
‘Nieuws uit Indonesië’ om de Nederlandse bevolking te informeren over het
dekolonisatieproces. In de historiografie wordt de onafhankelijkheid van Polygoon omtrent
haar berichtgeving van de dekolonisatie in twijfel getrokken. Voor beeldmateriaal was
Polygoon afhankelijk van een semioverheidsbedrijf en van de Marine-voorlichtingsdienst in
Indonesië. Daarbij zou het Nederlandse overheidsbeleid erop gericht zijn om voornamelijk
positief te berichten over de dekolonisatie. Dit onderzoek poogt antwoord te geven op de
vraag: ‘Welk beeld gaf Polygoon-Profilti in de bioscoopjournaals “Nieuws uit Indonesië” van
de rol die Nederlandse politici en de Nederlandse krijgsmacht speelden in het
dekolonisatieproces van Indonesië tussen 1946 en 1949?’
Voor de analyse van de bioscoopjournaals is gebruikgemaakt van de semiotische theorie van
Charles Sanders Peirce. Volgens deze theorie bestaat beeldmateriaal uit drie soorten tekens,
namelijk de iconische, symbolische en indexicale tekens. Iconische tekens zijn te herkennen
zonder leerproces, hieruit bestaat het grootste deel van beeldmateriaal. De symbolische
tekens berusten op afspraken, zoals een vlag symbool staat voor een land. De indexicale
tekens zijn dat wat de beelden suggereren of waarnaar ze verwijzen. In beeldmateriaal
wordt dit dikwijls bewerkstelligd met behulp van de montage, zoals een close-up.
Uit de analyses bleek dat de bioscoopjournaals ‘Nieuws uit Indonesië’ weinig feitelijke
informatie gaven over de gebeurtenissen die plaatsvonden tijdens het dekolonisatieproces.
De journaals toonden vooral uiterlijke aspecten van gebeurtenissen, zoals het vervoer van
autoriteiten. Iconische tekens die frequent in de journaals voorkwamen waren
vervoermiddelen. Daarnaast lag de nadruk op de harmonieuze sfeer van conferenties en de
goede relatie tussen Nederlandse politici en autoriteiten van andere nationaliteiten. Veelal
werd dit benadrukt door middel van close-ups van lachende personen. De symbolische
tekens in de journaals waren gericht op het tonen van overeenstemming, zoals het
schudden van handen of het plaatsen van een handtekening. Ook was het opvallend dat
Polygoon zakelijke gebeurtenissen in de journaals combineerde met beelden van meer
emotionele gebeurtenissen, zoals Nederlandse soldaten die voedsel uitdeelden aan de
Indonesische bevolking of de hereniging van Nederlandse gezinnen.
Een van de voornaamste conclusies die getrokken is in het onderzoek, is dat Polygoon de
Nederlandse politici en Nederlandse krijgsmacht positief onder de aandacht bracht in de
bioscoopjournaals ‘Nieuws uit Indonesië’. De journaals droegen drie kernboodschappen uit
over de Nederlandse krijgsmacht: daadkracht, liefdadigheid en paternalisme. Een
kernboodschap die over de Nederlandse politici werd uitgedragen, was dat zij rechtvaardige
en respectabele leiders waren. Wanneer de Nederlandse bevolking naar de
Polygoonjournaals ‘Nieuws uit Indonesië’ keek, kan zij de indruk hebben gekregen dat de
dekolonisatie in goede banen liep door de daadkracht van de Nederlandse politici en
Nederlandse krijgsmacht.