View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Niet-westers allochtone ouders en onderwijs, de keuzeprocessen voorafgaand aan de basisschoolkeuze

        View/Open
        Masterthesis Konijnenberg, K-3151964.pdf (159.9Kb)
        Publication date
        2009
        Author
        Konijnenberg, K.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De toenemende segregatie in het basisonderwijs komt de onderwijsprestaties en het integratieproces van niet-westers allochtone kinderen niet ten goede. Onderzoekresultaten uit de Verenigde Staten (Coleman, 1966; Kahlenberg, 2001) laten zien dat deze kinderen zich beter ontwikkelen op gemengde scholen. Deze studie gaat over keuzeprocessen van migrantenouders en hoe deze beïnvloed worden door een negatieve ervaring met een basisschool. Daarvoor zijn semigestructureerde interviews, gebaseerd op literatuuronderzoek, bij 24 niet-westers allochtone ouders afgenomen. De resultaten van dit onderzoek laten zien dat niet-westers allochtone ouders, los van de sociaaleconomische klasse waartoe zij behoren, de cognitieve ontwikkeling de belangrijkste doelstelling van het onderwijs vinden. Ondanks het hoge opleidingsniveau van de ouders zijn zij niet in staat om deze belangrijkste doelstelling te vertalen naar de kwaliteit van het onderwijs als belangrijk keuzemotief bij de eerste basisschoolkeuze. Bij de tweede basisschoolkeuze vormt de kwaliteit van het onderwijs echter wel een belangrijk keuzemotief. Aan de schoolwisseling zijn onderprestaties van het kind vooraf gegaan. Al vormde voor niet-westers allochtone ouders de verstoorde communicatie met de leerkracht de druppel om van basisschool te wisselen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/3597
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo