Niet-westers allochtone ouders en onderwijs, de keuzeprocessen voorafgaand aan de basisschoolkeuze
Summary
De toenemende segregatie in het basisonderwijs komt de onderwijsprestaties en het integratieproces van niet-westers allochtone kinderen niet ten goede. Onderzoekresultaten uit de Verenigde Staten (Coleman, 1966; Kahlenberg, 2001) laten zien dat deze kinderen zich beter ontwikkelen op gemengde scholen.
Deze studie gaat over keuzeprocessen van migrantenouders en hoe deze beïnvloed worden door een negatieve ervaring met een basisschool. Daarvoor zijn semigestructureerde interviews, gebaseerd op literatuuronderzoek, bij 24 niet-westers allochtone ouders afgenomen.
De resultaten van dit onderzoek laten zien dat niet-westers allochtone ouders, los van de sociaaleconomische klasse waartoe zij behoren, de cognitieve ontwikkeling de belangrijkste doelstelling van het onderwijs vinden. Ondanks het hoge opleidingsniveau van de ouders zijn zij niet in staat om deze belangrijkste doelstelling te vertalen naar de kwaliteit van het onderwijs als belangrijk keuzemotief bij de eerste basisschoolkeuze. Bij de tweede basisschoolkeuze vormt de kwaliteit van het onderwijs echter wel een belangrijk keuzemotief. Aan de schoolwisseling zijn onderprestaties van het kind vooraf gegaan. Al vormde voor niet-westers allochtone ouders de verstoorde communicatie met de leerkracht de druppel om van basisschool te wisselen.