Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKleijn, Suzanne
dc.contributor.authorZwierenberg, N.
dc.date.accessioned2020-06-09T18:00:14Z
dc.date.available2020-06-09T18:00:14Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/35928
dc.description.abstractInternet is voor veel mensen een bron van informatie. Dit onderzoek wil aantonen dat samenwerking de betrouwbaarheid van gezochte informatie verhoogt. Uit onderzoek van Walraven et al. (2009) blijkt dat een individuele leerling weinig criteria gebruikt voor het beoordelen van de betrouwbaarheid van op internet gevonden informatie. De aanname hierbij is dat het gebruik van meer criteria leidt tot een betere beoordeling van de informatie. Uit andere onderzoeken komt naar voren dat samenwerken een positieve invloed kan hebben op leerresultaten. In dit onderzoek is onderzocht hoeveel criteria worden gebruikt door mensen die samenwerken. Tien deelnemers zijn gevraagd om in duo’s een zoekopdracht uit te voeren en een vragenlijst in te vullen. De schermacties zijn opgenomen en in een interview besproken. Statements over criteria en samenwerken in de interviews/vragenlijst zijn gecodeerd. Uit deze studie komt naar voren dat samenwerken tijdens een zoekopdracht het gebruik van meer broncriteria bevordert, waardoor het gebruik van betrouwbare bronnen wordt gestimuleerd. Bij dit onderzoek zijn kanttekeningen te maken: de doelgroep van de participanten is ouder en hoger opgeleid dan de doelgroep in het onderzoek van Walraven et al. (2009). En er zijn beduidend minder deelnemers geïnterviewd. In dit onderzoek is gekozen om interviews op basis van beeldschermopnames van de activiteiten op de computer uit te voeren in plaats van de hardop-denk-methode die Walraven et al. (2009) gebruikt hebben. De in dit onderzoek gebruikte methode biedt echter ruimte voor reflectie. De interviewvragen hebben mogelijk onvoldoende ingezoomd op samenwerking tijdens het zoeken. Ondanks de kritische noten bij het uitgevoerde onderzoek, heeft het onderzoek inzicht gegeven in de positieve invloed van samenwerking op het toetsen van de betrouwbaarheid van bronnen. Dit is waardevol voor educatieve instituties.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent901998
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleSamen informatie zoeken: Het effect van samenwerken op de betrouwbaarheid van de gevonden informatie
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record