View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De dreigende macht van online platformen

        Thumbnail
        View/Open
        HerkansingBAEdefinitief12.pdf (2.789Mb)
        Publication date
        2019
        Author
        Bruin, R.B. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Door de digitalisering van de samenleving heeft de deeleconomie een exponentiële groei doorgemaakt. Een succesvol voorbeeld van bedrijf binnen de deeleconomie is AirBnB. AirBnB is een online platform voor de wereldwijde (ver)huur van accommodaties. Hierbij staat de huurder een authentieke, persoonlijke ervaring bezorgen centraal. De afgelopen jaren is er kritiek geleverd op de werking van het platform. Volgens critici veroorzaakt het platform overlast in wijken, onwijkt het de belasting en hebben werknemers geen onderhandelingspositie. Een minstens even relevant vraagstuk is hoe AirBnB aan de hand van een niet-neutrale interface gebruikers stuurt met het doel om data te ontrekken. Het (door)verkopen van data aan marktonderzoekers en adverteerders levert immers geld op. Dit staat in contrast met de idealistische, niet-commerciële visie van AirBnB. In dit eindwerkstuk is aan de hand van de discursieve interface-analyse van Stanfill (2015) onderzocht hoe de interface van AirBnB bijdraagt aan de machtspositie van bedrijven binnen de deeleconomie. Dit is gedaan door de homepage, de zoekpagina en de resultatenpagina van de website en de applicatie van AirBnB te analyseren. De authentieke uitstraling van de interface draagt bij aan de idealistische, niet-commerciële visie door persoonlijke details in de kamer als foto te plaatsen of door de kamer een persoonlijke naam te geven. Bovendien wordt de algemene informatie zoals de prijs of de voorzieningen in de kamer aanzienlijk kleiner afgebeeld dan de foto’s en de naam van de kamer. In een eventueel kwantitatief vervolgonderzoek is het relevant om te meten hoe gebruikers daadwerkelijk reageren op de verschillende affordances.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/35858
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo