Propaganda: Een tekstanalyse van communicatieboodschappen van IS en Defensie
Summary
In dit onderzoek is een tekstanalyse gedaan van de communicatieboodschappen van twee
organisaties die veel verschillen maar ook overeenkomsten hebben: terroristische organisatie
IS en niet-terroristische organisatie Defensie. Er is gekeken naar de communicatieve
strategieën die gebruikt zijn in de werving van beide organisaties op tekstueel niveau met
behulp van een functionele analyse en op inhoudelijk niveau op basis van de Quest for
Significance theorie. Hier is uit gebleken dat de wervingsstrategieën van beide organisaties als
doel hebben dat de lezer tot actie overgaat, maar de manier waarop dit in de propaganda
verwerkt is, verschilt. IS poogt de lezer namelijk hoofdzakelijk te activeren om in beweging te
komen, terwijl Defensie de lezer voornamelijk wil overtuigen van haar denkbeelden. Beide
organisaties bieden bovendien in hun propaganda manieren van zingeving van het leven als
strategie om zoekende jongeren aan te spreken, door te verwijzen naar een eventueel te
behalen heldenstatus of hogere levensdoelen. De bevindingen van dit onderzoek bieden
inzicht in de manipulatieve werking van propaganda en kunnen gebruikt worden voor het
opstellen van preventiemaatregelen om kwetsbare jongeren minder vatbaar te maken voor
propaganda.