View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Ondersteuning aan docenten bij het ontwikkelen van leermateriaal: behoeften en gebruik in kaart gebracht

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Teuling, WWJM den-3448355 en Sande, NJ van de-3224325 en Piek, DTJ-3452891.pdf (244.4Kb)
        Author
        Teuling, W.W.J.M. den
        Sande, N.J. van de
        Piek, D.T.J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Een onderzoek naar de ondersteuning van docenten in het Voortgezet Onderwijs (VO) bij het ontwikkelen van leermateriaal. Steeds meer docenten ontwerpen zelf leermateriaal. Dit komt onder andere door de nieuwe wet ‘gratis schoolboeken VO’. Daarnaast zijn er veel websites die het ontwerpen van leermateriaal ondersteunen of gebruikt worden om leermaterialen aan te bieden. Onderwijskundig adviesbureau CLU wil graag weten in hoeverre de docenten ondersteund worden bij het ontwikkelen van leermaterialen. Met deze informatie kan het CLU hun ondersteuningsaanbod afstemmen op de vraag van docenten. Om antwoord te vinden op deze vraag, is in dit onderzoek onderzocht op wat voor manier docenten uit het voortgezet onderwijs gebruik maken van de aangeboden ondersteuning bij het ontwikkelen van leermateriaal. Dit werd onderzocht door middel van een survey onder vijf middelbare scholen. Deze survey bestond uit een vragenlijst voor de docenten en interviews met de schoolleiders. Uit het onderzoek kan geconcludeerd worden dat docenten voornamelijk gebruik maken van websites bij het ontwikkelen van leermateriaal. Van deze docenten combineert driekwart bestaand leermateriaal met eigen leermateriaal. De behoefte aan ondersteuning en gebruik ervan sluiten redelijk op elkaar aan. De meerderheid van de docenten heeft behoefte aan ondersteuning gericht op zowel vorm als inhoud. Een belemmering voor docenten bij het ontwikkelen van leermateriaal is de tijd die het kost. De schoolleiders vinden kwaliteitsbewaking van leermateriaal een belangrijk aandachtspunt.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/35665
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo