Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorWieringa, M.
dc.contributor.authorSloot, N.M. van der
dc.date.accessioned2020-03-18T19:00:45Z
dc.date.available2020-03-18T19:00:45Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/35464
dc.description.abstractTo-do-lists worden vaker gebruikt dan agenda’s en spelen daarmee een grote rol in het dagelijkse leven. Todoist is een to-do-list app en beweert de gebruiker te motiveren. In dit onderzoek wordt door middel van een interface analyse de onderzoeksvraag ‘Hoe tracht Todoist de gebruiker te motiveren om tasks aan te maken en te voltooien?’ beantwoord. De affordances van Todoist worden blootgelegd en gekoppeld aan verschillende theorieën betreft motivatie, met de Self Determination Theory van Deci en Ryan als rode draad. Uit de analyse bleek dat de affordances van Todoist vooral het gevoel van competentie en autonomie stimuleren, wat volgens de Self Determination Theory intrinsieke motivatie stimuleert. Deze affordances waren onder andere de customization van het platform door middel van categorieën, filters en labels. Daarnaast wordt de gebruiker uitgedaagd door een daily goal en daily streak, die door middel van feedback de gebruiker een gevoel van competentie kunnen geven, wat ook voor intrinsieke motivatie kan zorgen . Ook krijgt de gebruiker tot bepaalde hoogte de mogelijkheid om het platform te personaliseren door middel van kleuren en een profielfoto. Deze personalisatie is echter wel beperkt er kan daarom niet worden gesteld of de personalisatie in deze mate de gebruiker van Todoist wel of niet intrinsiek motiveert. Volgens de Self Determination Theory heeft de gebruiker ook behoefte aan sociale interactie om gemotiveerd te worden (Deci & Ryan, 2000). De mogelijkheid tot sociale interactie is beperkt, dus hiervan kan niet worden gesteld dat het de gebruiker motiveert. De ideale gebruiker van Todoist is iemand die intrinsiek gemotiveerd wordt door het vervullen van deze behoefte aan competentie en autonomie. Hij of zij maakt graag keuzes in zijn gebruik van het platform zonder dat hij per se behoefte heeft aan een uitgebreide representatie van zijn identiteit. Hij wordt gemotiveerd door game-elementen die zijn behoefte aan competentie vervullen en is bereid zichzelf uit te dagen in het niveau van de tasks die hij aanmaakt. Hij heeft geen of weinig behoefte aan sociale interactie binnen het platform
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent5616270
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleMOTIVERENDE AFFORDANCES VAN TODOIST
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record