View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De Relatie Tussen Conflicthanterend Gedrag en False Self bij Jongvolwassenen in Romantische Relaties

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Hoedt, VEden-5632110.pdf (267.4Kb)
        Publication date
        2017
        Author
        Hoedt, V.E. den
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond: In deze studie is onderzocht of bij jongvolwassenen (18-25) in conflict met een romantische partner het toepassen van de conflicthanterende gedragingen aanvallen, compromis sluiten of terugtrekken bijdraagt aan een hoge mate van false self. Er werd verondersteld dat van alle conflicthanterende gedragingen, terugtrekkend gedrag het sterkst bijdraagt aan een hoge mate van false self. Methode: De steekproef bestond uit 409 jongvolwassen studenten (52% vrouwen). Conflicthanterende gedragingen en false self zijn gemeten met behulp van de Conflict Resolution Behavior Questionnaire en False Self in Romantic Relationships. Er is een enkelvoudige en multipele regressieanalyse uitgevoerd om de relatie tussen de conflicthanterende gedragingen en de mate van false self te onderzoeken. Resultaten: Van alle conflicthanterende gedragingen droeg een hoge mate van terugtrekkend gedrag het sterkst bij aan een hoge mate van false self, gevolgd door aanvallend gedrag. De bijdrage van aanvallend gedrag bleek echter in de multipele regressieanalyse niet significant te zijn. Compromis sluitend gedrag droeg bij aan een lage mate van false self. Conclusie: Uit de resultaten van het huidige onderzoek bleek dat mogelijke interventies voor het voorkomen of verminderen van false self bij jongvolwassenen gericht dienen te zijn op het aanleren van compromis sluitende vaardigheden. Hierdoor voelen jongvolwassen zich mogelijk meer begrepen en gewaardeerd in een relatie waardoor de mate van false self verminderd.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/35444
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo