Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorOlesen, Dr. C.G.
dc.contributor.authorHeemskerk, I.A.
dc.date.accessioned2020-03-18T19:00:34Z
dc.date.available2020-03-18T19:00:34Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/35431
dc.description.abstractDe laatste jaren produceerde Walt Disney Pictures meerdere live-action remakes van eerdere animatiefilms van Disney, waarbij de rol van de vrouw feministischer lijkt te zijn, dan in de originele films. Dit fenomeen is in dit onderzoek bestudeerd aan de hand van een remake en zijn origineel, die de casus vormen. Middels een vergelijkende tekstuele analyse is onderzocht in hoeverre de representatie van vrouwelijke personages in de filmremake Aladdin (2019) is veranderd ten opzichte van de representatie van de vrouwelijke personages in Aladdin (1992), vanuit een feministisch perspectief. Dit is gedaan door de mate van agency van de personages te analyseren door de agency-momenten van alle personages in kaart te brengen in beide films. Vervolgens zijn de uitkomsten hiervan met elkaar vergeleken en in verband gebracht met feministische theorie, over postfeminisme en emergent feminism. Als laatste is onderzocht hoe de remake en het origineel zich tot elkaar verhouden. De analyse toont aan dat er in de originele film sprake is van een postfeministische representatie van vrouwen, doordat het vrouwelijke hoofdpersonage Jasmine de traditionele vrouwelijke genderrol volgt en, hoewel ze een actief personage is met redelijk veel agency-momenten, weinig controle over haar leven heeft. De remake toont een meer feministische representatie van vrouwen, doordat Jasmine als vrouwelijk hoofdpersonage veel agency-momenten heeft en veel ambitie waardoor ze de traditionele genderrol ontstijgt. Hierbij wordt wel de kanttekening geplaatst dat er nog steeds postfeministische representatie voorkomt in de vorm van het nieuwe vrouwelijke personage Dalia. Uiteindelijk overheerst toch het feministische gedachtegoed in de remake, doordat Dalia een aanzienlijk kleinere rol speelt in de film dan de feministische Jasmine. Hieruit blijkt dus dat in Aladdin (2019) het feministische gedachtegoed overheerst in de representatie van vrouwen en dat de film dus een meer feministische representatie geeft van vrouwen dan het origineel, Aladdin (1992).
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1399000
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe feministische update van Aladdin: Een vergelijkende tekstuele analyse van de representatie van vrouwen in een Disney-remake en zijn voorganger vanuit feministisch perspectief
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsAladdin; Disney; agency; emergent feminism; postfeminisme; feminisme; remake; representatie
dc.subject.courseuuMedia en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record