View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Ruimte voor de professional: Efficiënt en effectief aansluiten op de behoeften van kinderen en gezinnen Een kwalitatieve studie naar de ervaren professionele ruimte van jeugdhulpprofessionals binnen de specialistische jeugdhulp in gemeente Utrecht

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Pelleboer, JJ-4294327.pdf (524.2Kb)
        Publication date
        2019
        Author
        Pelleboer, J.J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Doel. Hoewel ruimte voor de professional een hoofddoel is van de Jeugdwet (2015), blijkt nu dat deze ruimte moeilijk vorm te geven is. Ruimte voor de professional blijkt niet enkel een zaak te zijn van jeugdprofessionals, maar vindt plaats in een dynamiek tussen zorgorganisatie, gemeente en professional. Door de tendens van managerialism ontstaat vaak handelingsverlegenheid bij jeugdprofessionals met als gevolg inefficiënte en ineffectieve hulp. Het huidig onderzoek heeft als doel ervaren professionele ruimte onder jeugdprofessionals in kaart te brengen. Wanneer er inzicht is in belangrijke factoren binnen ruimte voor de professional, kunnen de drie actoren (zorgorganisatie, gemeente en professional) hun eigen verantwoordelijkheid nemen in het stimuleren en nemen van professionele ruimte. Door ruimte voor professionals ontvangen kinderen en gezinnen de juiste hulp die aansluit op hun behoeften. Methode. Er zijn semigestructureerde interviews afgenomen (N=10) met jeugdprofessionals uit de specialistische jeugdhulp in gemeente Utrecht. Resultaten. Ruimte voor de professional wordt per professional anders ervaren. Deskundigheidsbevordering en ruimte voor reflectie spelen hierin een grote rol. De factoren gedeelde visie, hulpverleningsrelatie en verlichting administratieve taken spelen ook mee in het wel of niet ervaren van professionele ruimte. Conclusie. De resultaten laten geen eenduidig beeld zien, jeugdprofessionals ervaren in meer en mindere mate professionele ruimte. Ervaren verschillen kunnen mogelijk verklaard worden door de organisatie waarin zij werkzaam zijn of de persoonlijkheid van professionals. Inzichten en aanbevelingen bieden kansen om professionele ruimte te faciliteren, te ervaren en te nemen om zo effectieve en efficiënte jeugdhulp te bieden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/35381
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo