De kwaliteit van bewijsvoering bij zelfevaluatie van competentie assessment programma’s
Summary
Er is een groeiende interesse in zelfevaluatie-instrumenten in het veld van kwaliteitsgarantie in het onderwijs. Daarbij is de rol van bewijsvoering ter onderbouwing van het kwaliteitsoordeel onderbelicht gebleven. In dit onderzoek staat daarom de kwaliteit van bewijsvoering bij de zelfevaluatie van Competentie Assessment Programma’s (CAP) centraal. Dit onderzoek is uitgevoerd bij drie faculteiten van een hogeschool in Nederland. Bij één van de faculteiten heeft een training plaatsgevonden waarin aandacht is geschonken aan het verzamelen van bewijzen en argumenten bij zelfevaluatie. Om de kwaliteit van bewijsvoering in kaart te brengen is een codeerschema ontwikkeld dat de kwaliteit beoordeelt vanuit soorten bewijsvoering. Deze soorten bewijsvoering zijn onttrokken aan inzichten uit de argumentatietheorie. Het onderzoek laat zien dat deze training de algehele kwaliteit van bewijsvoering verbeterde gedurende de zelfevaluatie. Daarbij is geen verschil gevonden in de kwaliteit van bewijsvoering tussen verschillende evaluatieaspecten. Bovendien zijn er geen verschillen gevonden in de kwaliteit van bewijsvoering in gesprekken waarbij deelnemers voorafgaand aan de evaluatie veel consensus dan wel in enige mate consensus laten zien.