View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De kwaliteit van bewijsvoering bij zelfevaluatie van competentie assessment programma’s

        View/Open
        Masterthesis Spithoven, R-3038440.pdf (322.2Kb)
        Publication date
        2009
        Author
        Spithoven, R.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Er is een groeiende interesse in zelfevaluatie-instrumenten in het veld van kwaliteitsgarantie in het onderwijs. Daarbij is de rol van bewijsvoering ter onderbouwing van het kwaliteitsoordeel onderbelicht gebleven. In dit onderzoek staat daarom de kwaliteit van bewijsvoering bij de zelfevaluatie van Competentie Assessment Programma’s (CAP) centraal. Dit onderzoek is uitgevoerd bij drie faculteiten van een hogeschool in Nederland. Bij één van de faculteiten heeft een training plaatsgevonden waarin aandacht is geschonken aan het verzamelen van bewijzen en argumenten bij zelfevaluatie. Om de kwaliteit van bewijsvoering in kaart te brengen is een codeerschema ontwikkeld dat de kwaliteit beoordeelt vanuit soorten bewijsvoering. Deze soorten bewijsvoering zijn onttrokken aan inzichten uit de argumentatietheorie. Het onderzoek laat zien dat deze training de algehele kwaliteit van bewijsvoering verbeterde gedurende de zelfevaluatie. Daarbij is geen verschil gevonden in de kwaliteit van bewijsvoering tussen verschillende evaluatieaspecten. Bovendien zijn er geen verschillen gevonden in de kwaliteit van bewijsvoering in gesprekken waarbij deelnemers voorafgaand aan de evaluatie veel consensus dan wel in enige mate consensus laten zien.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/3533
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo