Knelpunten in de aansluiting van VMBO-TL naar het MBO: Kwalitatief onderzoek onder MBO-leerlingen verpleegkunde
Summary
De overstap van de theoretische leerweg (TL) van het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (VMBO) naar het middelbaar beroepsonderwijs (MBO) blijkt niet voor alle leerlingen probleemloos te verlopen. Gevolg: dalende motivatie, afhakers en switchers. Doel van dit onderzoek is te achterhalen welke knelpunten leerlingen ervaren in de aansluiting van VMBO-TL naar MBO en welke oplossingen ze hiervoor noemen. Om dit te achterhalen is gebruik gemaakt van pilot-interviews, vragenlijsten en diepte-interviews. Hiermee is het perspectief van de leerling onderzocht en worden de beschikbare onderzoeksresultaten van hoofdzakelijk kwantitatieve onderzoeken aangevuld met kwalitatieve data.
De belangrijkste knelpunten binnen deze aansluiting blijken een te mager beroeps- en opleidingsbeeld van leerlingen op het VMBO-TL, wat het kiezen voor de juiste vervolgopleiding bemoeilijkt, en de overgang naar competentiegerichtonderwijs in het MBO. Uit de interviews met leerlingen blijkt het missen van sturing het kernbegrip voor beide aspecten. De oplossingen die de leerlingen aandragen passen binnen de aanbevelingen die in de verschillende artikelen en nota’s over dit onderwerp zijn geformuleerd. Door de vele publicaties over dit onderwerp is het mogelijk een completer beeld te geven van de knelpunten in de aansluiting van VMBO-TL op het MBO en is dit beeld ingebed in een wetenschappelijk theoretisch kader.
In de conclusie en discussie wordt richting gegeven aan het debat over vervolgonderzoek en implementatie van oplossingen die door betrokkenen worden aangedragen. Ook wordt teruggekeken op de manier van onderzoek doen. Het onderzoek heeft bijzondere data opgeleverd vanuit het perspectief van de leerling.
Dit onderzoek is uitgevoerd voor stichting leerplanontwikkeling (SLO), ook wel het nationaal expertisecentrum voor leerplanontwikkeling genoemd.