View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De invloed van emotionele en rationele boodschappen op attitude en intentie bij berichten over stamceldonatie

        Thumbnail
        View/Open
        Bacheloreindwerkstuk Lucy van Wijk (5995418).pdf (500.2Kb)
        Publication date
        2020
        Author
        Wijk, L. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Van de patiënten die via Matchis, het Nederlands centrum voor stamceldonoren, zoeken naar een geschikte stamceldonor, vindt slechts 34% een juiste match (Matchis, 2019). Het is daarom van belang dat zoveel mogelijk mensen zich aanmelden als stamceldonor. Momenteel melden meer vrouwen dan mannen zich aan (Fingrut, Rikhraj & Allan, 2018). Het werven van stamceldonoren gebeurt via emotionele en rationele boodschappen. Aan de hand van een experiment is gekeken naar het effect van een emotionele en rationele boodschap op attitudes en naar de intentie om jezelf te registreren als stamceldonor. Het is nog onduidelijk welk type boodschap het meest effectief hierop werkt. Er deden 83 participanten mee aan het onderzoek, waarvan 44,6% mannen en 55,4% vrouwen met een gemiddelde leeftijd van 21 jaar (SD= 1,686). Zij kregen eerst de emotionele boodschap of de rationele boodschap te lezen en beantwoordden daarna de vragenlijst. Het onderzoek vindt geen verschil tussen de emotionele en rationele boodschap op attitude ten opzichte van stamceldonatie, attitude ten opzichte van Matchis en intentie. Dit geldt voor de gehele steekproef, maar ook als deze wordt uitgesplitst naar mannen en vrouwen. Er was ook geen sprake van interactie-effecten tussen type boodschap en gender bij de afhankelijke variabelen. Ondanks dat er nog geen consensus is bereikt op het gebied van emotionele en rationele boodschappen, zijn er voor beide versies voordelen te vinden in de literatuur. Het advies is om zowel emotionele als rationele boodschappen te gebruiken bij campagnes, om zo een zo groot mogelijk publiek te trekken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/35185
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo