Leuker kunnen we het niet maken; wel gebruikelijker: Habit forming technieken als methode in het stimuleren van frequent gebruik van time tracker apps
Summary
Veel onderzoek van de laatste decennia heeft zich gericht op Persuasive Technologies ofwel PTs, die als doel hebben om hun gebruikers te stimuleren in het vertonen van positief gedrag. Ondanks de toegenomen ervaring van tijdsdruk in de maatschappij is er echter nog weinig onderzoek gedaan naar applicicaties die hun gebruikers willen ondersteunen in het genereren van een overzicht van hun tijdsbesteding (de in dit onderzoek genoemde Time Tracker Apps of TTAs).
In deze thesis zijn twee onderzoeken uitgevoerd met betrekking tot TTAs: uit het eerste onderzoek met behulp van interviews bleek dat respondenten zoals verwacht een lage intrinsieke motivatie hebben om een TTA te gebruiken maar dat de internalisering van hun extrinsieke motivatie wel hoog kan zijn.
Het tweede onderzoek bestond uit een experiment met twee groepen studenten die twee weken lang hun studietijd bijhielden in de app TimeCamp, waarbij de testgroep een training kreeg op het gebied van Habit Forming (HF). Waarschijnlijk door het lage aantal respondenten werden hierbij geen significante verschillen gevonden tussen de twee groepen, maar wel wekken de resultaten in combinatie met de reacties op de open vragen de suggestie dat grootschaliger onderzoek bruikbare resultaten zou kunnen produceren.
Ter afsluiting worden nog voorstellen voor vervolgonderzoek gegeven en worden de maatschappelijke implicaties van onderzoek op dit gebied besproken.