Speurenderwijs leren in het museum. Een onderzoek naar het Speurspel van het Kröller-Müller Museum.
Summary
Musea geven op verschillende manieren invulling aan de moderne opvatting dat leren een actief proces is. Waar eerder werd gedacht dat mensen informatie passief absorberen, geldt de laatste decennia het uitgangspunt dat kennis actief geconstrueerd wordt. Persoonlijke kenmerken en ervaringen van de leerling spelen hierbij een rol, en musea streven er dan ook naar om een waardevolle ervaring te bieden aan een divers publiek.
Een ‘betekenisvolle’ activiteit sluit aan bij de behoeften en interesses van de doelgroep, geeft de bezoeker enige kennis mee en stimuleert tot het vormen van eigen inzichten en interpretaties. In dit onderzoek analyseer ik in hoeverre het Speurspel van het Kröller-Müller Museum aan deze uitgangspunten voldoet en bij welke kunsteducatieve theorieën het aansluit. Ook reflecteer ik op kritische wijze op deze wetenschappelijke basis vanuit zowel een didactische als een kunsthistorische invalshoek