Het verband tussen rekenvaardigheid en leesvaardigheid en de rol van sekse.
Summary
Doel. Het doel van deze studie is om te onderzoeken of er een positieve relatie bestaat tussen de rekenvaardigheid en leesvaardigheid bij kinderen in groep 3 en of sekse een moderator is in deze relatie. Eerdere studies hebben aangetoond dat er een verband bestaat tussen reken- en leesvaardigheid en dat er sekseverschillen bestaan in de leesvaardigheid. Methode. 72 Nederlandse kinderen in groep 3 werden getest op hun reken- en leesvaardigheid. De Utrechtse Getalsbegripstoets 3 (UGT-3) werd gebruikt om de rekenvaardigheid te meten, deze werd afgenomen door verschillende testassistenten. De Drie-Minuten-Toets (DMT) werd gebruikt om de leesvaardigheid in kaart te brengen. Resultaten. Uit het resultaten kwam naar voren dat er geen significante positieve relatie is tussen de reken- en leesvaardigheid bij kinderen in groep 3. Daarnaast bleek sekse geen moderator in deze relatie. Conclusie. Er kan worden geconcludeerd dat er geen significante relatie bestaat tussen de reken- en leesvaardigheid bij kinderen in groep 3. De relatie tussen deze variabelen is positief en zwak. Bovendien zal de variabele sekse deze relatie niet verzwakken of versterken. Verder onderzoek zou zich moeten richten op de verschillende aspecten van leesvaardigheid en op mogelijke verklarende factoren van de relatie tussen rekenvaardigheid en leesvaardigheid.