View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De Invloed van Ouderlijke Steun op Angst bij Peuters: De Rol van de Geboortevolgorde

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Roozen, LM-5497817.pdf (269.5Kb)
        Publication date
        2020
        Author
        Roozen, L.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Deze studie onderzoekt de invloed van ouderlijke steun in de opvoeding op angst bij peuters en het modererende effect van de geboortevolgorde. Longitudinaire data van 88 ouders met een kind van anderhalf jaar oud ten tijde van het eerste meetmoment en twee jaar oud ten tijde van het tweede meetmoment is gebruikt. Van de kinderen waren 46 het eerstgeboren kind en 42 een later geboren kind. Ouderlijke steun is gemeten middels de Comprehensive Early Childhood Parenting Questionnaire (CECPAQ). Angst bij het kind is gemeten middels de Child Behavior Checklist 1,5 – 5 (CBCL 1,5 – 5). Uit de resultaten van de multipele regressieanalyse is gebleken dat eerste en later geboren kinderen niet verschilden in de mate van angstig gedrag. Tevens hangt ouderlijke steun in de opvoeding op anderhalfjarige leeftijd niet samen met angstig gedrag op tweejarige leeftijd. Er blijkt dan ook geen modererend effect te zijn van de geboortevolgorde in de relatie tussen ouderlijke steun en angst bij het kind. Aanbevolen wordt om toekomstig onderzoek te richten op meerdere opvoedaspecten om eventuele verschillen tussen eerste en later geboren kinderen in angstig gedrag te kunnen verklaren.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/34809
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo