View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Cognitieve flexibiliteit als voorspeller van morfologisch bewustzijn, en de rol van intelligentie, leeftijd en geslacht

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Meijer, A-5499798.pdf (284.4Kb)
        Publication date
        2020
        Author
        Meijer, A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze studie is onderzocht of cognitieve flexibiliteit morfologisch bewustzijn voorspelt, en of leeftijd, geslacht en intelligentie hierin een modererend effect hebben. Het onderzoek is uitgevoerd bij 50 kinderen met een gemiddelde leeftijd van 70.04 maanden, waaronder 21 meisjes en 29 jongens. Cognitieve flexibiliteit is onderzocht middels de Tekentest (Karmiloff-Smith, 1990) en morfologisch bewustzijn middels een Nederlandse vertaling van de Wug-test (Rispens, McBridge-Chang, & Reitsma, 2008). Er is een lineaire multipele regressieanalyse uitgevoerd, waaruit blijkt dat 0.3% van de variantie in scores door het model wordt verklaard. Na toevoeging van de moderatoren in het model wordt een niet-significante 12.8% van de variantie verklaard. In de discussie worden de resultaten vergeleken met eerder onderzoek en worden aanbevelingen voor vervolgonderzoek toegelicht. Al met al is dit onderzoek een eerste stap in het ontwarren van de verbanden tussen de brede, algemene constructen die executieve functies en taalvaardigheden zijn. Dit draagt uiteindelijk bij aan de kennis die nodig is om kinderen te kunnen trainen en helpen bij vaardigheden die zij nodig hebben om zich optimaal te kunnen ontwikkelen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/34799
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo