View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Door adolescenten ervaren expliciete of impliciete waardering van alcoholgebruik en hun eigen actuele gebruik: De effecten van vrienden, ouders, supermarkt, horeca, media en wetgeving in Delft.

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Kleinjan, MG-5729521 en Zon, Evander-5754984.pdf (457.9Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Kleinjan, M.G.
        Zon, E. van der
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Doel: Deze studie onderzoekt of minderjarige adolescenten ondanks de Drank- en Horecawet (2014) alcohol drinken. Tevens wordt onderzocht of de sociale omgeving (vrienden, ouders, school, horeca, media en wetgeving) van adolescenten dezelfde expliciete en impliciete waarderingen uitstraalt over alcoholgebruik en welke waardering de meeste invloed heeft op het alcoholgebruik van de adolescent. Methode: Via cross-sectioneel onderzoek middels een gesloten survey is data verzameld onder 82 adolescenten in de leeftijd van 14-17 jaar op een havo/ vwo school in een middelgrote gemeente in Nederland. Resultaten: 68.3% van de adolescenten onder de 18 jaar drinkt alcohol waarvan 50% met vrienden en 43% tijdens het uitgaan. Er is een positieve significante samenhang gevonden tussen de waarderingen van vrienden, ouders en school en de attitude van adolescenten ten opzichte van alcoholgebruik. De waarderingen van vrienden, supermarkt en media hebben een positieve samenhang met alcoholgebruik. Conclusie: Ondanks de wetgeving drinken minderjarige adolescenten alcohol. De waarderingen die de sociale omgeving over alcohol uitstraalt, verschillen van elkaar waarbij vrienden, ouders en school de meeste invloed hebben op de attitude van adolescenten ten opzichte van alcoholgebruik. Vrienden, media en supermarkt spelen een rol in de keuze om daadwerkelijk alcohol te drinken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/34789
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo