Ouderlijke Attributies en Disciplinering in de Opvoeding tijdens de Vroege Kindertijd
Summary
Het doel van deze studie was het onderzoeken van het verband tussen ouderlijke attributies en disciplinering in de opvoeding tijdens de vroege kindertijd. Verschillen tussen vaders en moeders zijn onderzocht. In totaal hebben 108 moeders en 60 vaders met een peuter (24-48 maanden; M = 34.09, SD = 8.56) een online vragenlijst ingevuld. De vragenlijst betrof kind-verantwoordelijke attributies en ouder-verantwoordelijke attributies voor ongewenst gedrag, en positieve- en negatieve disciplinering van ouders. De resultaten laten zien dat moeders die kind-verantwoordelijke attributies maken, meer negatieve disciplinering toepassen in de opvoeding. Dit verband is niet gevonden voor vaders. Vaders en moeders die meer ouder-verantwoordelijke attributies maken, bleken minder positieve disciplinering toe te passen in de opvoeding. Geconcludeerd kan worden dat ouderlijke attributies een rol blijken te spelen in de manier waarop ouders reageren op ongewenst gedrag van hun kind. Opvoedondersteuningsprogramma’s zouden zich er goed aan doen zich te richten op ouderlijke attributies en hierin de verschillen tussen vaders en moeders mee te nemen. Op deze manier kan opvoedgedrag van ouders verbetert worden en worden kinderen ondersteund in hun sociaal-emotionele ontwikkeling.