Geloof van Ouders in hun Opvoedcompetenties en Sociaal-Emotionele Ontwikkeling bij Peuters: De Mediërende Rol van Ouderlijke Disciplinering
Summary
In deze studie is onderzocht of ouderlijke disciplinering de relatie tussen gevoel van opvoedcompetentie van de moeder en de sociaal-emotionele ontwikkeling van peuters medieert. Hiertoe hebben 139 moeders (M = 32.7 jaar, SD = 4.38) met een kind tussen de 24- en 48 maanden (M = 36.7 maanden, SD = 30.67) oud vragenlijsten ingevuld. Uit de resultaten bleek dat naarmate moeders meer in hun opvoedcompetenties geloofden, zij meer positieve en minder negatieve disciplinering toepasten. Tevens ging dit gepaard met een positieve sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind. Er bleek echter geen samenhang tussen positieve en negatieve disciplinering en de sociaal-emotionele ontwikkeling van peuters, als gecorrigeerd werd voor het geloof van moeder in haar opvoedcompetenties. Positieve en negatieve disciplinering bleken de relatie tussen het geloof van moeders in hun opvoedcompetenties en de sociaal-emotionele ontwikkeling van peuters niet te mediëren. Er wordt aanbevolen meer longitudinaal onderzoek te doen naar de relaties tussen PSE, de sociaal-emotionele ontwikkeling van peuters en andere opvoedaspecten om meer inzicht te krijgen in belangrijke ouderfactoren bij de sociaal-emotionele ontwikkeling van peuters.