Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBaerveldt, C.
dc.contributor.advisorHorjus, B.
dc.contributor.authorLut, M.
dc.contributor.authorVoskuil, B.
dc.date.accessioned2018-10-04T17:01:52Z
dc.date.available2018-10-04T17:01:52Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/34754
dc.description.abstractAchtergrond: Jongeren spijbelen, ondanks de mogelijke negatieve gevolgen. In de gemeente Alphen aan den Rijn is bovendien een stijgende lijn te zien in het schoolverzuim van jongeren. Doel: Deze studie is bedoeld om vier vragen te beantwoorden. Ten eerste werd onderzocht hoeveel schoolverzuim er plaatsvindt bij middelbare scholieren in de gemeente Alphen aan den Rijn. Ten tweede werd de signalering en de reactiesnelheid op het schoolverzuim onderzocht. Ten derde werd onderzocht of middelbare scholieren in de gemeente Alphen aan den Rijn inhoudelijk inconsistente boodschappen ontvangen over schoolverzuim welke uitgezonden worden door hun ouders, vrienden, de school en instanties. Ten vierde werd onderzocht of deze inhoudelijke inconsistentie invloed heeft op het schoolverzuim van de scholieren. Methode: De studie is op een kwantitatieve wijze uitgevoerd. Er is een survey afgenomen op één middelbare school in de gemeente Alphen aan den Rijn, bij scholieren van 12 tot en met 17 jaar (n = 150). Resultaten: 45 van de 150 scholieren hebben wel eens gespijbeld. Bij 20 van de spijbelaars werd het schoolverzuim niet gesignaleerd; bij 30 spijbelaars kwam er geen reactie uit de omgeving op het schoolverzuim. Het schoolverzuim blijkt significant toe te nemen met de leeftijd en jongens lijken significant meer te spijbelen dan meisjes. Tevens bleek dat de jongeren gemiddeld inconsistente boodschappen ontvangen uit de omgeving over schoolverzuim. De inhoudelijke inconsistentie en het schoolverzuim hangen niet significant samen. Conclusie: Leeftijd en sekse blijken invloed te hebben op het schoolverzuim en voorspellers te zijn. Gebleken is dat schoolverzuim in de gemeente Alphen aan den Rijn niet in alle gevallen direct gesignaleerd wordt en dat de reactie op het schoolverzuim bij het grootste deel van de spijbelaars uitblijft. Voor de gevonden verschillen tussen de boodschappen uit de omgeving bleek dit echter niet zo te zijn. Dat de ouders, vrienden, school en instanties andere boodschappen uitzenden over schoolverzuim zorgt dus niet voor een toename in het schoolverzuim. In dit onderzoek is een kleine steekproef gebruikt. Bij een grotere steekproef waren er mogelijk wel verbanden gevonden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent588549
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleSchoolverzuim door middelbare scholieren in de gemeente Alphen aan den Rijn en de invloed van de boodschappen die zij hierover ontvangen van ouders, vrienden, school en instanties
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsSchoolverzuim; Spijbelgedrag; Boodschappen uit de omgeving; Gemeente Alphen aan den Rijn
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record