View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De rol van het geslacht van een kind op de herkenning van mentale stoornissen door zorgprofessionals.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Broek, Mvanden-5811589.pdf (213.0Kb)
        Publication date
        2019
        Author
        Broek, M. van den
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Voordat een diagnostisch traject wordt gestart, moeten zorgprofessionals een mentaal probleem herkennen als een probleem dat professionele aandacht nodig heeft. Het diagnostische proces zal waarschijnlijk worden uitgesteld als de symptomen niet worden herkend. Genderrollen en genderstereotypen kunnen van invloed zijn op de manier waarop een kind zich gedraagt, evenals op de manier waarop hij of zij zal worden geobserveerd en geëvalueerd door een zorgprofessional. Huidig onderzoek onderzoekt de invloed van het geslacht van het kind op het vermogen van zorgprofessionals om mentale stoornissen te herkennen en of er een verschil is tussen verschillende mentale stoornissen bij kinderen. Zorgprofessionals (n = 431) evalueerden in een online vragenlijst een reeks casussen die kinderen beschreven met symptomen van mentale stoornissen. De casussen variëren per geslacht van het kind en probleemtype (Attention-Deficit / Hyperactivity Disorder (ADHD), antisociale persoonlijkheidsstoornis (CD), Autismespectrumstoornis (ASS), Gegeneraliseerde angststoornis en depressie. Resultaten laten zien dat het geslacht van het kind geen invloed heeft op de waarschijnlijkheid van probleemherkenning door zorgverleners en dat zorgprofessionals het best in staat waren om ADHD te herkennen in vergelijking met de andere stoornissen. De resultaten tonen met name aan dat er aandacht nodig is voor mentale stoornissen bij kinderen. Hoe eerder de symptomen worden herkend, hoe beter de problemen kunnen worden aangepakt en behandeling gestart kan worden. Gerichte bijscholing kan zorgprofessionals helpen bij het herkennen van mentale stoornissen bij kinderen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/34735
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo