De rol van het geslacht van een kind op de herkenning van mentale stoornissen door zorgprofessionals.
Summary
Voordat een diagnostisch traject wordt gestart, moeten zorgprofessionals een mentaal probleem herkennen als een probleem dat professionele aandacht nodig heeft. Het diagnostische proces zal waarschijnlijk worden uitgesteld als de symptomen niet worden herkend. Genderrollen en genderstereotypen kunnen van invloed zijn op de manier waarop een kind zich gedraagt, evenals op de manier waarop hij of zij zal worden geobserveerd en geëvalueerd door een zorgprofessional. Huidig onderzoek onderzoekt de invloed van het geslacht van het kind op het vermogen van zorgprofessionals om mentale stoornissen te herkennen en of er een verschil is tussen verschillende mentale stoornissen bij kinderen. Zorgprofessionals (n = 431) evalueerden in een online vragenlijst een reeks casussen die kinderen beschreven met symptomen van mentale stoornissen. De casussen variëren per geslacht van het kind en probleemtype (Attention-Deficit / Hyperactivity Disorder (ADHD), antisociale persoonlijkheidsstoornis (CD), Autismespectrumstoornis (ASS), Gegeneraliseerde angststoornis en depressie. Resultaten laten zien dat het geslacht van het kind geen invloed heeft op de waarschijnlijkheid van probleemherkenning door zorgverleners en dat zorgprofessionals het best in staat waren om ADHD te herkennen in vergelijking met de andere stoornissen. De resultaten tonen met name aan dat er aandacht nodig is voor mentale stoornissen bij kinderen. Hoe eerder de symptomen worden herkend, hoe beter de problemen kunnen worden aangepakt en behandeling gestart kan worden. Gerichte bijscholing kan zorgprofessionals helpen bij het herkennen van mentale stoornissen bij kinderen.