Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorLonden-Barentsen, M. van
dc.contributor.authorNazaryar, T.
dc.date.accessioned2020-02-20T19:02:16Z
dc.date.available2020-02-20T19:02:16Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/34712
dc.description.abstractDe Maatschappelijke Diensttijd (MDt) is een periode waarin jongeren op vrijwillige basis een bijdrage leveren aan de samenleving. Er is echter nog geen vastomlijnd plan over wat het programma zal inhouden. Daarom is aan de hand van de proeftuin de Maatschappelijke Ervaringstijd (MEt) van Stichting Alexander onderzocht, hoe de MDt moet worden vormgegeven om een positieve ontwikkeling bij kwetsbare jongeren te bewerkstelligen. Middels semi-gestructureerde interviews met elf betrokkenen van de proeftuin de MEt is gekeken naar de inhoud, factoren en ontwikkelingsmogelijkheden van de MEt. Uit de bevindingen is naar voren gekomen dat de participatieve aanpak van de MEt vernieuwend is door de mate van regie die de jongeren hebben over hun ervaring. Tevens kwamen noodzakelijke factoren (motivatie, reflectie, begeleiding en kwantiteit) en aanvullende factoren (tijd en match met de organisatie) voor de MEt naar voren. De ontwikkelingsmogelijkheden die MEt biedt zijn kansen voor betrokkenheid en participatie, competentie ontwikkeling, sociaal netwerk, en constructieve tijdsbesteding.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isonl
dc.titleProeftuin MEt: hoe kwetsbare jongeren optimaal kunnen profiteren van hun Maatschappelijke Diensttijd
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsMaatschappelijke Diensttijd; kwetsbare jongeren; Positive Youth Development; vrijwilligerswerk; proeftuin
dc.subject.courseuuYouth, Education and Society


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record