dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Londen-Barentsen, M. van | |
dc.contributor.author | Nazaryar, T. | |
dc.date.accessioned | 2020-02-20T19:02:16Z | |
dc.date.available | 2020-02-20T19:02:16Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/34712 | |
dc.description.abstract | De Maatschappelijke Diensttijd (MDt) is een periode waarin jongeren op vrijwillige basis een
bijdrage leveren aan de samenleving. Er is echter nog geen vastomlijnd plan over wat het programma
zal inhouden. Daarom is aan de hand van de proeftuin de Maatschappelijke Ervaringstijd (MEt) van
Stichting Alexander onderzocht, hoe de MDt moet worden vormgegeven om een positieve
ontwikkeling bij kwetsbare jongeren te bewerkstelligen. Middels semi-gestructureerde interviews met
elf betrokkenen van de proeftuin de MEt is gekeken naar de inhoud, factoren en
ontwikkelingsmogelijkheden van de MEt. Uit de bevindingen is naar voren gekomen dat de
participatieve aanpak van de MEt vernieuwend is door de mate van regie die de jongeren hebben over
hun ervaring. Tevens kwamen noodzakelijke factoren (motivatie, reflectie, begeleiding en kwantiteit)
en aanvullende factoren (tijd en match met de organisatie) voor de MEt naar voren. De
ontwikkelingsmogelijkheden die MEt biedt zijn kansen voor betrokkenheid en participatie,
competentie ontwikkeling, sociaal netwerk, en constructieve tijdsbesteding. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Proeftuin MEt: hoe kwetsbare jongeren optimaal kunnen profiteren van hun Maatschappelijke Diensttijd | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Maatschappelijke Diensttijd; kwetsbare jongeren; Positive Youth Development; vrijwilligerswerk; proeftuin | |
dc.subject.courseuu | Youth, Education and Society | |