View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Sekseverschil in de ontwikkeling bij matig prematuren

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Leeuw, LMde-5741696 en Geerts, E-5860350 en Lawender, LFA-5764874 en Wees, TACvan-5862876.pdf (375.7Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Leeuw, L.M. de
        Geerts, E.
        Lawender, L.F.A.
        Wees, T.A.C. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Bij á terme geboren kinderen blijkt dat sekse veel invloed heeft op de ontwikkeling van problemen gedurende de kindertijd. Echter, blijkt dit bij matig prematuur geboren kinderen amper onderzocht. Aansluitend was het doel van deze studie, het onderzoeken van mogelijke ontwikkelingsverschillen tussen matig prematuur geboren jongens en meisjes aan de hand van de volgende onderzoeksvraag: ‘‘Zijn er sekseverschillen met betrekking tot de motorische, sociale, emotionele en cognitieve ontwikkeling bij matig premature (32-36 weken) kinderen in de leeftijd van één tot twee jaar?’’. De ontwikkelingsgebieden (motorisch, sociaal, emotioneel en cognitief) zijn toegespitst in twee domeinen, wat resulteert in een totaal van acht onderzochte ontwikkelingsdomeinen. De motorische ontwikkeling is bekeken middels grove- en fijne motoriek en de sociale ontwikkeling is toegespitst op persoonlijk-sociaal gedrag en interactie met andere mensen. Daarnaast is gekeken naar autonomie en zelfregulatie wat betreft de emotionele ontwikkeling en betrof de cognitieve ontwikkeling probleemoplossend vermogen en communicatie. Gebruik is gemaakt van de gegevens van het STAP project, Studie naar Aandacht van Prematuren. Deze studie is gericht op matig prematuur geboren kinderen. Aan de hand van de verzamelde gegevens op drie verschillende meetmomenten, gecorrigeerde leeftijd van 12, 18 en 24 maanden, zijn analyses uitgevoerd voor de betreffende ontwikkelingsdomeinen. Sekseverschillen bleken zichtbaar wat betreft de sociale ontwikkeling (persoonlijk sociaal gedrag) en de cognitieve ontwikkeling (communicatie), hierop scoorden de meisjes significant hoger dan de jongens. Wat betreft de motorische- en emotionele ontwikkeling zijn geen significante sekseverschillen aangetoond.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/34688
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo