View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        “Zij begrijpen pas echt wat je bedoelt” Een kwalitatief onderzoek naar de inzet van ervaringsdeskundigheid in de transitie naar volwassenheid van jongeren in de jeugdhulp

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Harn, Evan-6168418.pdf (369.5Kb)
        Publication date
        2019
        Author
        Harn, E. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Een deel van de jongeren die 18 jaar worden dreigen dak- of thuisloos te worden wanneer zij uitstromen uit de jeugdhulp. In dit onderzoek lag de focus op het inzetten van jonge ervaringsdeskundigen in de ondersteuning van deze jongeren in hun transitie naar volwassenheid. De inzet van ervaringsdeskundigheid in de jeugdhulp is tot nu toe onvoldoende onderzocht. Het doel was inzicht verkrijgen in hoe ervaringsdeskundigheid ingezet kan worden in de ondersteuning van deze jongeren, om vervolgens aanbevelingen te formuleren richting het beleid van Youké. Hiervoor is het Leef- en leerhuis van Youké, waar ze ervaringsdeskundigheid inzetten, als casestudy gebruikt. In deze kwalitatieve studie zijn 10 semigestructureerde interviews afgenomen met ervaringsdeskundigen die werkzaam zijn in de jeugdhulp, jongeren van het Leef- en leerhuis (17 tot 23 jaar), professionals die samenwerken met ervaringsdeskundigen en experts op het gebied van ervaringsdeskundigheid. Hieruit volgde dat de respondenten positief tegenover de inzet van ervaringsdeskundigheid in de jeugdhulp staan, omdat zij (h)erkenning, begrip en hoop kunnen bieden. De professionals zijn daarentegen sceptisch vanwege zorgen omtrent de afstand en nabijheid van ervaringsdeskundigen naar jongeren. Voorwaarden voor de inzet van ervaringsdeskundigheid zijn duidelijkheid over de ontwikkeling van ervaringsdeskundigheid en het bevorderen van de wederzijdse beeldvorming tussen professionals en ervaringsdeskundigen. Door de discussie over de rol van de ervaringsdeskundigen aan te gaan zal de samenwerking tussen ervaringsdeskundigen en professionals bevorderen en de inzet van ervaringsdeskundigheid in de jeugdhulp een grotere kans van slagen hebben.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/34684
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo