A unique program where parents can come with their questions, concerns, and then discuss it together to find solutions” Analyzing the Method of It’s My Child (IMC) According to Parents and Ambassadors’ Experiences
Summary
It’s My Child (IMC) is an organization that collaborates with Ithaka ISK. Its goal is to empower refugee and immigrant parents to reclaim their parental roles to optimally support their children. The current study was conducted as a process evaluation to help further develop the IMC program. Eleven parents and ambassadors participated in in-depth interviews as part of the current study. Analysis of parents’ and ambassadors’ experiences revealed several successful and unsuccessful elements that will contribute to refining the program. The method of IMC, which is based on the Transtheoretical (Stages of Change) Model (Prochaska & Velicer, 1997) and targets specific needs of parents, emerged as one of the most successful elements of the program. Parents felt that this program offered the opportunity for personal interaction with an ambassador and also the chance to work with a group of other parents. However, this program was not found to widen parents’ networks, especially in fields other than education and parenting. Based on these results, it is suggested that more international ambassadors be added to the IMC program to reach parents from different cultures and that a permanent employee be added to the program staff.
Key words: process evaluation, empowerment, refugee parent
Abstract
It's My Child (IMC) is een stichting die samenwerkt met Ithaka ISK om vluchtelingen en immigranten ouders in staat te stellen hun ouderrol te reconstrueren om zo hun kind verder te ondersteunen in een nieuwe samenleving. Aan de hand van een diepte-interview namen 11 ouders en ambassadeurs deel aan dit huidige onderzoek. Door ervaringen van ouders en ambassadeurs werden verschillende succesvolle en niet-succesvolle elementen gevonden die aan het programma hebben bijgedragen. De methode van IMC gebaseerd op de stages of changes (Prochaska & Velicer, 1997) en specifieke doelstellingen van ouders werd één van de succesvolle elementen van het programma. Bovendien vonden ouders dat dit programma de mogelijkheid biedt om een persoonlijke benadering te hebben met de ambassadeur en om samen te werken met andere groepen van ouders. Dit programma verbreedt het netwerk van de ouders echter niet volledig, alleen op het gebied van onderwijs en opvoeding. Op basis van het resultaat wordt gesuggereerd dat IMC met een internationaal team van ambassadeurs meer ouders met verschillende achtergronden zou kunnen bereiken. Ook het hebben van een een vast team van werknemers binnen IMC speelt hierbij een belangrijke rol. De resultaten van deze studie zullen gebruikt worden bij het verder ontwikkelen van het IMC-programma.