De Problematiek van Polarisatie in het Onderwijs
Summary
Tegenwoordig is diversiteit de norm en horen we steeds vaker het begrip polarisatie in de media. In dit verkennende onderzoek werd door middel van semi-gestructureerde interviews met studenten van het middelbaar beroepsonderwijs (MBO), hoger beroepsonderwijs (HBO) en een universiteit gezocht naar een definitie van polarisatie. Dit is van belang, aangezien deze nog ontbreekt in wetenschappelijke literatuur. Daarnaast werd onderzocht in hoeverre polarisatie een rol speelt op deze vervolgopleidingen. Als laatste is gekeken naar mogelijke (toegepaste) methoden om polarisatie tegen te gaan. Uit de interviews bleek dat polarisatie als concept niet bekend was bij de respondenten. Dit kan wellicht verklaard worden door het feit dat volgens de respondenten polarisatie geen rol lijkt te spelen op vervolgopleidingen. De respondenten waren verdeeld over de noodzaak om preventief te handelen tegen polarisatie op vervolgopleidingen. De opleidingen lijken niets te doen om te voorkomen dat polarisatie daar een rol gaat spelen. Een concrete aanbeveling voor vervolgonderzoek is om een grotere groep respondenten te benaderen om zo een definitie te kunnen formuleren. Dat vergroot de kans dat meer respondenten het concept polarisatie kunnen definiëren.